Pasi Kovanen

Pasi Kovanen

Software with Passion.

Artikkelin kirjoittaja, Lauri Kutinlahti, kirjoittaa yrittäjyyttä ja liiketoimintaa käsittelevää blogia osoitteessa www.menestyminen.fi.

Me suomalaiset olemme kateellisia toisillemme ja omaan kurjuuteemme alistuva kansa. Se on ok, jos itsellä menee huonosti. Etenkin, jos naapurilla menee vielä huonommin. Emme mielellään ota riskejä ja kokeile jotain uutta, koska se saattaa johtaa epäonnistumiseen ja pettymykseen.

Meillä on tapana hioa tuote valmiiksi labrassamme ja viedä se sitten vasta maailmalle vain huomataksemme, että markkinat menivätkin jo. Meiltä puuttuu uskallus esitellä keskeneräistä tai myydä, mitä meillä ei vielä ole, koska pelkäämme epäonnistuvamme.

Arabiemiraatit halusivat ostaa 130 miljoonalla eurolla suomalaista koulutustietotaitoa itselleen, mutta julkiset organisaatiot eivät pystyneet tätä myymään, koska heillä ei ollutvalmiina sopivaa koulutuspakettia (*1.). Yllättäen kauppa meni jenkeille, jotka sopivat kaupat ja sen jälkeen vasta muodostivat sisällön. He eivät pelänneet epäonnistumista.

Krista Kauppinen kirjoitti Aamulehdessä 13.10.2010 epäonnistumisesta ja uskaltamisesta. Hän pohjasi artikkelinsa EU:n Eurobarometriin 2010, jonka mukaan ”vain 16 % suomalaisista on
vahvasti sitä mieltä, että epäonnistunut yrittäjä ansaitsee toisen mahdollisuuden”
(*2.). Vastaavat luvut oli Kiinassa 52%, USA:ssa 48% ja EU:ssa keskimäärin 28%.

Toisin sanoen, 84% suomalaisista on sitä mieltä, että konkurssin tehneen yrittäjän tulisi jo ymmärtää asettua aloilleen, mennä töihin ja lopettaa tuollaiset hulluttelut. Mikä meitä suomalaisia vaivaa? Tuomitaanko me myös työntekijät, joiden ideoista ei tullutkaan menestystarinoita? Emme kai me sellaista tee, emmehän?

Hänet, joka yritti ja epäonnistui omassa liiketoiminnassaan tai oman organisaation toiminnankehittämisessä, tulisi nostaa kunniajalustalle ja ojentaa vuoden potentiaalisin menestyjä -palkinto. Yrittäminen muuttuu nimittäin menestymiseksi samalla hetkellä, kun oppii katsomaan mitä on tehnyt, mitä muut tekevät, mitä ympärillä tapahtuu ja kuinka jalostaa tämä tieto siten, että ensi kerralla voi toimia paremmin!

67 % it-projekteista tarjoaa enemmän oppimismahdollisuuksia kuin loput 33%.

Lähteet:
*1. Harri Jaskari 13.10.2010
*2. Krista Kauppinen, Aamulehti 13.10.201

Tykkäsitkö artikkelista?

Anna pienet aplodit!

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *