Pasi Kovanen

Pasi Kovanen

Software with Passion.

Menestyksekkään yhteistyön tekeminen ei onnistu ilman jokaisella tasolla vallitsevaa luottamusta. Asiakkaan täytyy luottaa esimerkiksi toimittajan ammattitaitoon, taloudelliseen vakauteen ja vaitiolosopimusten noudattamiseen. Toimittajan pitää luottaa, että asiakas pitää kiinni sovituista asioista ja on maksukykyinen. Työntekijöiden pitää luottaa, että heidän työnantajansa kohtelee heitä arvostettuina asiantuntijoina (kts. sieniä vai ihmisiä) ja että heidän työsuhteensa on turvattu. Irtisanomisen tai konkurssin uhka on suurimpia epämotivoivia tekijöitä.

Asiakkaan ja toimittajan välinen luottamus syntyy parhaiten henkilökohtaisten tapaamisten kautta. Sähköiset välineet helpottavat kommunikointia, mutta luottamuksen saavuttamiseen ei kasvotusten tapaamista parempaa keinoa ole.

On olemassa osuva vertaus, jonka mukaan luottamuksen puoliintumisaika on kuusi viikkoa. Mitä harvemmin osapuolet kohtaavat kasvokkain, sitä enemmän luottamuksen rappeutumisesta alkaa aiheutua ongelmia.

Samassa maassa toimittaessa toistuvien tapaamisten järjestäminen on yleensä helppoa ja edullista. Offshore-projekteissa, jossa osapuolten välillä on tuhansien kilometrien lisäksi erilainen kulttuuritausta, luottamuksen saavuttaminen ja ylläpitäminen vaatii huomattavasti enemmän ponnistelua ja rahaa.

Tykkäsitkö artikkelista?

Anna pienet aplodit!

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *