Niina Mikolanniemi

Niina Mikolanniemi

Sustainability Manager

niina.mikolanniemi@vincit.fi

TwitterLinkedIn

Kiinnostus vastuullisuutta kohtaan kasvaa jatkuvasti. Sekä kuluttaja-asiakkaat että B2B-kumppanit kaipaavat tietoa vastuullisista vaihtoehdoista. Digitaalisessa myynnissä on paljon mahdollisuuksia parantaa asiakaskokemusta ja syventää vuorovaikutusta vastuullisuuden avulla. Myös kasvavat kiertotalouden markkinat vaativat jatkuvaa digitaalisen myynnin kehittämistä. Tässä blogiartikkelissa käsittelen konkreettisia keinoja hyödyntää vastuullisuutta osana digitaalisen liiketoiminnan ja myynnin kehittämistä.

Kansainvälisesti 70 % kuluttajista on kiinnostunut ostamaan kestävämpiä ja vastuullisempia tuotteita ja palveluita. Nielsen Global Sustainability-tutkimuksen mukaan 66 % kuluttajista on valmiita maksamaan enemmän vastuullisesta tuotteesta. Samaan aikaan vastuullisten tuotteiden myynti kasvaa neljä kertaa nopeammin kuin perinteisten tuotteiden. Tämä näkyy erityisesti B2B-kaupassa, jossa B2B-päättäjät etsivät vastuullisesti tuotettuja palveluja. Kun yrityksissä asetetaan tavoitteita esimerkiksi omien päästöjen vähentämiseksi, samalla kiinnostus sellaisia ratkaisuja kohtaan, jotka auttavat vähentämään päästöjä kasvaa. Vastuullisessa liiketoiminnassa huomioidaan sekä ympäristövastuu että  sosiaalinen ja taloudellinen vastuu.

Vastuullisuutta kannattaa hyödyntää osana digitaalista asiakaskokemusta

Kasvanut kiinnostus erilaisia vastuullisia tuotteita ja palveluita kohtaan tarjoaa mahdollisuuden erottautua digitaalisessa kaupassa. Verrattuna kivijalkakauppaan digitaalisen oston yhteydessä on mahdollista tarjota kattavammin tietoa tuotteiden vastuullisuudesta ja auttaa asiakasta tekemään vastuullisia valintoja.

Näillä keinoilla voit erottautua positiivisesti vastuullisuuden avulla:

  1. Tarjoa verkkokaupassa kattavasti tietoa tuotteiden/palveluiden vastuullisuudesta kuten esimerkiksi tuotteen kestävyydestä ja huoltomahdollisuuksista, hiilijalanjäljestä, alkuperästä tai vastuullisuussertifioinneista.
  2. Auta asiakkaita hahmottamaan ostostensa vastuullisuusvaikutuksia esimerkiksi tarjoamalla dataa ostosten hiilijalanjäljestä.
  3. Hyödynnä vastuullisuutta osana asiakasuskollisuusohjelmaa esimerkiksi palkitsemalla vastuullisista valinnoista tai valitsemalla ympäristöystävällisen kuljetuksen.
  4. Optimoi tilaus–toimitusketjua välttääksesi turhaa hukkaa varastoinnissa ja tuotannossa. Voit esimerkiksi hyödyntää ennakoivaa analytiikkaa tai digitaalisia työkaluja, jotka auttavat asiakkaita löytämään parhaiten sopivan tuotteen kuten esimerkiksi virtuaalisia työkaluja vaatteiden sovittamiseen tai tilasuunnitteluun.

Vastuullisuuden varmentaminen ja vastuullisuuteen liittyvän datan kerääminen vaatii paljon taustatyötä ja asiantuntemusta, joten tämä tietotaito kannattaa hyödyntää keinona erottautua erityisesti B2B-markkinoilla. Voiko yrityksesi tarjota yrityspalvelujen kuten esimerkiksi leasing-autojen tai toimitilojen hiilijalanjälkiraportointia ja hyödyntää sitä osana asiakaskokemusta?

Uudet kiertotalouspalvelut yleistyvät kovaa vauhtia

Kiertotalousliiketoiminta kasvaa nopeaa vauhtia, ja näyttää korvaavan perinteistä liiketoimintaa sen sijaan, että syntyisi sen rinnalle. Kiertotalous on paljon laajempi käsite kuin vain tavaroiden kierrättäminen, sillä siinä pyritään varmistamaan, että oikeat asiat ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Esimerkiksi porakonetta käytetään sen elinkaaren ajan keskimäärin 13 minuuttia. Kiertotaloudessa varmistetaan tuotteiden kierto eri tavoin käyttäjien välillä sen sijaan, että jokaisen tarvitsee ostaa tuote omaan käyttöönsä.

Kiertotalouden liiketoimintamalleja on monenlaisia kuten tuotteen elinkaaren pidentäminen, jakamistalous ja -alustat ja tuote palveluna. Kiinnostavia esimerkkejä kiertotalous liiketoiminnasta löytyy niin Suomesta kuin Pohjoismaista.

Suomessa ovat kasvaneet nopeaa vauhtia esimerkiksi kierrätettyjen vaatteiden verkkokaupat, jossa ostokokemus on jo samankaltainen kuin uusien vaatteiden verkkokaupassa. Suomen nopeimmin kasvavien teknologiayritysten listalla ovat yritykset, jotka myyvät käytettyjä puhelimia, vähittäiskaupan hukkaruokaa ja ravintoloiden hävikkiruokaa.

Digitaaliset ratkaisut auttavat rakentamaan uutta kiertotalousliiketoimintaa

Digitaalinen myynti ja kumppanuudet ovat avainasemassa kun siirrytään kiertotalouteen. Nämä mallit tukevat entistä tiiviimpiä asiakassuhteita, kun yritys tuottaa palveluita koko tuotteen elinkaarelle vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa.

Tuotteet kiertävät jatkossa perinteisemmän valmistaja–tukkukauppa–jälleenmyyjä–käyttäjä-ketjun sijaan useamman kerran kiertoon, esimerkiksi käyttäjältä käyttäjälle vertaiskaupassa tai käyttäjältä takaisin myyjälle kun tuotetta tarjotaan palveluna. Tämänkaltaisissa kiertotalouden palveluissa korostuu tarve saada ja jakaa tietoa oikea-aikaisesti tuotteesta koko arvoketjussa. Kun fokus siirtyy yhä enemmän palveluiden myyntiin on myynti ja myynnin kyvykkyydet kriittisessä roolissa koko arvoketjussa. Samoin erilaiset kumppanuudet huollon ja jakelun ympärillä tulevat mahdollistamaan tuotteiden elinkaaren pidentämisen mutta myös mutkattoman asiakaskokemuksen.

Vastuullisuus vaikuttaa yhä useammin sekä B2C- että B2B-asiakkaan ostopäätökseen, joten yritysten kannattaa tarjota tietoa ja apua asiakkailleen vastuullisen ratkaisun valitsemiseen. Kun vastuullisuus näkyy konkreettisesti läpi digitaalisen asiakaskokemuksen, siitä syntyy aitoa hyötyä sekä asiakkalle että liiketoiminnalle.

Kiinnostaako syventyä lisää aiheeseen? Katso tallenne Vastuullisuus digitaalisen kaupan kilpailuetuna -webinaaristamme täältä.

Tykkäsitkö artikkelista?

Anna pienet aplodit!