Jarkko Järvenpää

Jarkko Järvenpää

Chief Sales Officer

jarkko.jarvenpaa@vincit.fi
+358 40 722 9656

TwitterLinkedIn

Kun perinteiset kivijalkakaupat ovat menettäneet merkitystään, verkkokauppa ja verkkoon siirtyvien asiakkaiden pääsy tuotteiden ja tiedon pariin on vastaavasti muuttunut entistä tärkeämmäksi. Verkkokaupan käyttäjäkokemukselle asetetut vaatimukset ovat lisääntyneet ja kasvu alalla on ollut massiivista. Nyt jos koskaan verkkomyyntiin ja verkkonäkyvyyteen on syytä panostaa. Tässä tekstissä tulen kertomaan miten ja miksi verkkokauppa kannattaa toteuttaa.

Ihmiset viettävät entistä enemmän aikaa digiympäristöissä. Yleensä ensimmäiset kokemukset verkko-ostosten tekemisestä liittyvät erilaisten välttämättömyyksien hankintaan. Näihin kuuluvat esimerkiksi ruoka, vaatteet ja terveystuotteet. Näiden jälkeen kuluttajat alkavat hakemaan verkosta uusia virikkeitä. Kuluttajien tarpeet kuitenkin muuttuvat, kun arkea rakennetaan uudella tavalla.

Asiakaskäyttäytymisen muutos

Koronapandemian myötä syntynyt muutos on ajanut aikaisemmin kivijalkamyymälöitä suosineet kuluttajat myös verkkoon. Viime kuukausien aikana on ollut välttämätöntä käyttää verkossa toimivia lähetti- tai noutopalveluja, tilata tuotteita ja palveluja mobiilisovellusten avulla sekä käyttää videoyhteyttä kommunikaation välineenä. Tilanne on pakottanut tekniikan myöhäiset omaksujat huomaamaan digitaalisen maailman vaivattomuus. Vastaavasti yritysten on pitänyt tehdä oma siirtymänsä.

Miksi aloittaa verkkokauppa nyt?

Taantumalla on aina vaikutuksia useisiin toimialoihin. Monet ovat syystäkin huolissaan taloudellisesta tilanteestaan ja kukkaron nyörejä on kiristetty ainakin hetkellisesti. Kun yhteiskunnallinen epävarmuus hiljalleen alkaa väistymään, keskusteluista siirrytään oikeasti sen paljon puhutun “uuden normaalin” aikakauteen.

Jos yritykselläsi ei ole vielä tapaa tehdä myyntiä ja hoitaa asiakassuhdetta verkossa, alkaa olla korkea aika pohtia miten sinun liiketoimintasi voisi toimia verkossa ja jatkuvuus olla turvattu Covid-19 kaltaisissa tilanteissa. Jos taas yrityksesi verkkokauppa on kaiken kaikkiaan kunnossa, mutta haluat parantaa järjestelmääsi, todennäköisesti verkkomyynnin kasvuun varautuminen vaatii vain nykyisten prosessien hienosäätöä. Verkkosivuston luontevaan käyttökokemukseen kannattaa jokatapauksessa panostaa siten, että nyt tavoitetut uudet käyttäjät myös jatkavat verkkopalvelujen käyttöä yhteiskunnan palattua uomiinsa. Muutosvaiheen aikana ei tule myöskään unohtaa markkinointia. Kannattaakin varmistaa, että asiakkaat tietävät, että yrityksesi tarjoamat palvelut verkossa helpottavat heidän elämäänsä ja tekevät siitä turvallisempaa.

Tee sijoitus tulevaisuuteen

Ensimmäisen verkkokaupan perustaminen, palveluiden vieminen verkkoon ostettavaksi ja kulutettavaksi, olemassa olevan kaupan kehittäminen tai vaikkapa verkkostrategian uudelleen suunnittelu, ovat kaikki pitkän tähtäimen sijoituksia. Toteuttamiseen kannattaa aina valita tiimi, joka ei mene sieltä, missä aita on matalin – näin voit varmistaa, että saat aikaan todellisen muutoksen liiketoiminnassi. Erottuvaa digitaalista asiointikokemusta ei tehdä tai kehitetä hetkessä. Nyt on viimeistään hyvä aika ryhtyä tuumasta toimeen. Tätä tilaisuutta ei kannata jättää käyttämättä.

Kiinnostaako lukea lisää aiheeseen liittyen? Lataa alta Ohjelmistokehityksen ostajan pikaopas 2.0. Oppaasta löydät lisää neuvoja ja käytännön vinkkejä ohjelmistoprojekteihin.

Lataa ilmainen opas

Tykkäsitkö artikkelista?

Anna pienet aplodit!

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *