Kati Lindholm

Kati Lindholm

Marketing and Responsibility Director

kati.lindholm@vincit.fi

LinkedIn

Vahva brändi on suuri voimavara, jota kuitenkin helposti pidetään ”jonain markkinointihuttuna”. Kokenutkin johtaja saattaa sivuttaa panostukset brändin kehittämiseen, koska ei tunnista brändin arvoa liiketoiminnan kannalta. Kuvitellaan, että kyse on vain logon muodosta, värivalinnoista ja iloisista kuvista markkinointimateriaaleissa. Yrityksen brändi on kuitenkin paljon enemmän kuin sen visuaalinen ilme. Tässä artikkelissa kerron omia ajatuksiani brändin merkityksestä ja siitä mikä sen arvo on, ei vain yritykselle sisäisesti, vaan myös ulkoisesti asiakkaille ja muille sidosryhmille.

Erottuvuus, mieleenpainuvuus, tunnistettavuus

Toimivan brändin tulee olla samaistuttavan narratiivin lisäksi visuaalisesti vahva ja erottuva, jotta se huomataan ja muistetaan. Ja vieläkin tärkeämpää on, että brändi edustaa yrityksen arvoja ja viestii yrityksen strategiasta.

Jos brändi on valju, ryhditön ja harmaa tai beessi kuin “vanhan miehen trenssi”, on ihan turha yrittää vakuuttaa kohdeyleisöä siitä, kuinka dynaaminen ja innovatiivinen yritys on. Tai mitä uraauurtavia ratkaisuja yritys on kehittänyt ja kuinka liiketoimintaa oltaisiin vauhdilla laajentamassa kansainvälisesti. Kukaan ei kuuntele, kukaan ei usko.

Toki me kaikki tiedämme, ettei kirjaa sovi tuomita kannen perusteella. Ja silti teemme jatkuvasti niin. Ostamme kaupasta sen herkullisimman näköisen myslipaketin. Ratkaisemme polkupyörävalinnan ominaisuuksien ja muotoilun perusteella. Eikä useimmillakaan ole vain yhtä käsilaukkua, koska yksityiskohdilla on väliä!

Houkutteleva brändi myös motivoi

Visuaalisesti ja tarinallisesti houkutteleva brändi on uskottava brändi. Se huomataan ja se on potentiaalisille asiakkaille ja työnhakijoille kiinnostava. Olemassa oleville työntekijöille se voi olla jopa ylpeyden aihe, osa identiteettiä tai ainakin työminää. Tässä kohtaa nousee kriittisen tärkeäksi brändiviesti: olipa se kuinka hienovarainen tai alitajuinen tahansa, tulee se myös lunastaa käytännössä.

Vincit on toistuvasti sijoittunut halutuimpien työnantajien joukkoon erilaisissa mielipidetutkimuksissa, viimeisimpänä tämän syksyn Universumin tutkimuksen mukaan olimme viidenneksi houkuttelevin työnantajana IT-alan ammattilaisten mielestä. Uskon, että tässäkin on taustalla jatkuva panostuksemme brändilupausten lunastamiseen sekä satsauksemme jatkuvaan työyhteisömme kehitykseen. Haluamme olla paras ja houkuttelevin työpaikka, emme vain näyttää siltä.

Panostukset brändiin ja yhteisöön kantavat hedelmää myös laajemmin. Kun onnistumme saamaan alan parhaat osaajat, asiakkaamme saavat meiltä parasta laatua. Työntekijöiden intohimo tekemistä kohtaan ja motivaatio jatkuvaan kehitykseen ovat selkeä voimavara liiketoiminnalle ja tae asiakasprojektien onnistumiselle.

Mikä on brändin liiketoiminnallinen arvo?

Vaikka brändin liiketoiminnallista arvoa on vaikea mitata, sen olemassaolo on suhteellisen helppo osoittaa ja perustella:

1.) Vahva brändi kertoo siitä, että yritys edustaa alansa huippua. Se tunnetaan laajasti ja erottuu kilpailijoista.

2.) Erottuva ja alansa huippua edustava yritys on uskottu ja luotettu kumppani asiakkailleen sekä arvostettu työantaja nykyisille työntekijöille ja tuleville lupauksille.

3.) Asiakkaiden usko ja luottamus näkyvät liiketoiminnallisessa tuloksessa: he eivät osta vain yhtä projektia vaan jatkuvan kumppanuuden, joka kantaa vuodesta toiseen. Ja yhteiset onnistumiset vain vahvistavat brändimielikuvaa ja mainetta.

4.) Liiketoiminnallinen vakaus ja brändin houkuttelevuus sitouttaa ja motivoi myös työntekijöitä.

5.) Työssään viihtyvät alansa huippuasiantuntijat tekevät hyvää jälkeä asiakasprojekteissa, jolloin brändimaine kasvaa ja vahvistuu.

6.) Vakaa kasvu ja kehitys todennäköisesti ruokkivat puolestaan yrityksen liikevaihtoa.

Näitä asioita on hyvä pohtia monessa eri yhteydessä liiketoimintaa kehitettäessä tai vaikka palveluiden digitalisoimisessa. Miten juuri oman yrityksen brändi saadaan tuottamaan liiketoiminnallista arvoa kaikkein parhaiten?

Tykkäsitkö artikkelista?

Anna pienet aplodit!