Essi Isohanni

Essi Isohanni

Director of Competence Development

essi.isohanni@vincit.fi

LinkedIn

Monissa firmoissa, myös Vincitillä, pidetään lyhyitä tietoiskuja erilaisista aiheista, koska se on helppo tapa ylläpitää fiilistä, kun tarjolla on paljon mahdollisuuksia oppimiseen. Mutta oppiiko tunnin tietoiskussa oikeasti jotain? Me uskomme, että siinä voi saada kipinän uuden asian oppimiseen, mutta itse oppiminen on pitkäjänteisempää toimintaa. Siksi kehittelimme yhteisölliseen oppimiseen toimintavan, jonka nimesimme opintopiiriksi. 

 

Tässä blogipostauksessa saat Univincityltä vinkit opintopiirin järjestämiseen ketterällä tavalla. Postaus on osa blogisarjaa, jossa kerrotaan Univinicityn toiminnasta muutenkin. Sarjan ensimmäisen postauksen löydät täältä.

Vincitin opintopiireissä ideana on yksinkertaisuudessaan käydä yhdessä työkavereiden kanssa läpi jotakin mielenkiintoista materiaalia, esimerkiksi suorittaa verkkokurssia tai lukea kirjaa, ja keskustella siitä. Saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta voi silti olla yllättävän toimiva ratkaisu työssä oppimiseen.

Opintopiiri onnistuu spontaanisti

Kun opintopiirin materiaali ostetaan valmiina, vältetään opetuksen suunnittelun ja sisältöjen valmistelun taakka. Näistä vastaa siis verkkokurssin tekijä tai kirjan kirjoittaja. Me varaamme aikaa ainoastaan siihen, että asiantuntijamme valitsevat meille sopivimmat materiaalit.

Asiantuntijamme eivät siis oikeastaan opeta, vaan fasilitoivat opintopiirin tapaamisissa materiaaleihin liittyvää syventävää keskustelua. Ja niitähän syntyy, kun koolle saadaan samasta aiheesta kiinnostuneita kollegoita.

Tällainen ketterä toimintatapa on mahdollistanut sen, että opintopiirejä on voitu järjestää Vincitillä spontaanisti aiheista, joita kohtaan on ollut kiinnostusta. Jos järjestäminen vaatisi suuren panostuksen valmisteluun, keskityttäisiin tietenkin vain strategisesti tärkeimpiin aiheisiin. Kun opintopiirin järjestäminen on niin ketterää, että idean keksimisestä toteutukseen voidaan päästä vaikka heti, voi lyhyen opintopiirin heittää villimmästäkin aiheesta.

Menetelmänä käänteinen oppiminen

Vincitillä opintopiirit tapaavat säännöllisesti ja toimivat käänteisen oppimisen (engl. flipped classroom, flipped learning) menetelmällä:

  • Ennen tapaamista jokainen käy läpi itsenäisesti sovitut materiaalit
  • Tapaamisessa keskustellaan materiaalista ja sitä työstäessä vastaan tulleista ongelmista, esitetään syventäviä kysymyksiä jne.

Perinteisessä opetuksessa itsenäinen työskentely tapahtuu yleensä ryhmätapaamisen jälkeen.

Käänteisessä opetuksessa taas aloitetaan itsenäisestä työskentelystä. Tällöin ryhmätapaaminen muodostuu mielenkiintoisemmaksi, kun osallistujilla on omia kokemuksia, joiden pohjalta aiheesta keskustellaan. Esimerkiksi kysymykset ovat yleensä paljon syvällisempiä.

Mieleen palauttaminen ja toistot

Tiedeykkösen podcastissa "Pätkiikö muisti, tökkiikö tietotyö, onko vikaa työssä vai päässä?" erikoistutkijat Virpi Kalakoski ja Leena Mattila käsittelevät ihmisen aivojen tiedonkäsittelytapaa. Tätä kuunnellessamme huomasimme Vincitillä, että opintopiirin käytänteet tukevat oppimista luonnollisella tavalla.

Tutkimuksen mukaan pelkkä kirjan luvun lopussa olevien harjoituskokeiden tekeminen itsenäisesti ilman arvostelua parantaa oppimista. Tämä perustuu asian mieleen palauttamiseen. Opintopiirissä toimitaan juuri näin: kokoontumisessa palautetaan mieleen asiat ja kysymykset. Parhaassa tapauksessa osallistuja miettii jo asiaa käsitellessään, että tähän pitää palata opintopiirin tapaamisessa.

Opiskelu kannattaa myös hajauttaa pidemmälle aikavälille, koska aivot käsittelevät uusia tietoja ihmisen nukkuessa. Kymmenen 1 h rupeamaa eri päivinä on oppimisen kannalta parempi, kuin yksi 10 h rupeama, koska kymmenen päivän jälkeen tietoja prosessoidaan kymmenenä yönä. Erikoistutkijat toteavatkin, että pienempikin ajallinen panostus riittää hyviin tuloksiin, kun toistoja on riittävästi.

Yleensä Vincitin opintopiirit tapaavat kerran viikossa ja tapaamisten välillä osallistujat työskentelevät aiheen parissa itsenäisesti. Tästä tulee luontevasti ainakin kaksi asian käsittelykertaa viikossa muutaman viikon ajan.

Yhteisöllisyydestä potkua

Verrattuna siihen, että lukisit kirjaa yksin, on kirjan lukeminen opintopiirin kanssa täysin erilainen oppimiskokemus, kun jaat tapaamisissa ajatuksiasi ja kokemuksiasi kollegojen kanssa. Sama pätee myös verkkokurssin suorittamiseen. Tämä on em. podcastissa peräänkuulutettua osallistamista, joka parantaa oppimista.

Ja kuinka monelta meistä löytyy yöpöydän kulmalta puoliksi lukematta jäänyt kirja tai to do -listalta linkki verkkokurssiin, joka syystä tai toisesta jäi kesken? Toisia meistä ryhmäkuri todellakin auttaa hoitamaan hommat kotiin.

Erityisesti pilvi-aiheisiin opintopiireihin on riittänyt väkeä tungokseksi asti, sillä monen Vincitläisen mielestä AWS:in, Azureen tai GCP:iin liittyvä osaaminen mahdollistaa pysymisen monen teknologiatrendin aallonharjalla. Vincitin teknologiajohtaja Kyösti Herrala on havainnut opintopiireillä positiivisia vaikutuksia esimerkiksi sertifikaattien suorittamiseen.

"Opintopiireissä syntynyt yhdessä tekemisen meininki on saanut monet yrittämään ja suoriutumaan menestyksekkäästi vaativistakin sertifiointi-kokeista. Kansainvälisestikin arvostettu todistus osaamisesta on valehtelematon mittari Vincitin osaamisesta, mutta myös omiaan vahvistamaan meidän asiantuntijoiden identiteettiä huippuosaajina", kertoo Kyösti opintopiirien aikaansaaman yhteisöllisyyden vaikutuksesta.

Kokemuksen syvä rintaääni säestämään keltanokkia

Vincitin opintopiireissä on useimmiten mukana fasilitoimassa myös asiantuntijajäseniä. He ovat Vincitin työntekijöitä, joilla on paljon kokemusta käsiteltävästä aiheesta. Asiantuntijajäsenten toimenkuvaan ei kuulu niinkään opettaa, vaan vastata kysymyksiin tai ainakin tietää, mistä vastauksia kannattaa lähteä etsimään.

Jyrki Launonen ja Juha Riikonen toimivat asiantuntijajäseninä Vincitin ensimmäisessä Android-opintopiirissä talvella 2018-2019. Jyrki Launosen mielestä roolituksella on olennainen merkitys: "En olisi välttämättä lähtenyt mukaan, jos minua olisi pyydetty opintopiirin opettajaksi. Opettajan roolista tulee ensimmäisenä mieleen vastuu opetuksen valmistelusta ja muuta työlästä. Sen sijaan asiantuntijajäsenenä toimiminen kuulosti kivalta mahdollisuudelta tekkipöhinään työkavereiden kesken, joten kiinni veti."

Jos ryhmä on aktiivinen, ei asiantuntijajäsenen tarvitse välttämättä juurikaan valmistautua tapaamisiin. Kuvassa Jyrki Launonen sketsailee tussitaululle spontaania esimerkkikoodipätkää Kotlinilla havainnollistaakseen opintopiirin keskustelussa esiin noussutta aihetta. Pöydän ääressä esimerkkiä seuraa myös Juha Riikonen, joka puolestaan vastasi opintopiirin toisessa tapaamisessa erääseen kysymykseen esittelemällä kysyjälle omaa tuotannossa olevaa projektinsa toteutusta. Näin päästään verkkokurssien esimerkeistä aivan toiselle tasolle.

Aiheita laidasta laitaan

Vuoden 2019 aikana Vincitillä järjestettiin lähes 20 opintopiiriä. Ensimmäiset opintopiirit liittyivät teknisiin aiheisiin, ehkäpä siksi, että verkkokurssien tutkailu on erityisesti devaajille tyypillinen toimintatapa. Yksittäisiä teknologioita käsittelevien opintopiirien lisäksi yhdessä solussamme toivottiin “ohjelmoitsemisfilosofisempaa” näkökulmaa. Tästä ajatuksesta käynnistyi täysin itseohjautuvasti opintopiiri, joka käsitteli klassikoksi muodostuneeseen MIT:n How to Design Programs -kirjaan pohjautuvaa verkkokurssia.

Pian opintopiireistä innostuivat myös designerimme. Ensimmäinen design-opintopiirimme liittyi kestävään kehitykseen ja sen sosiaaliseen vaikuttavuuteen. Seuraavaksi käynnistyneessä Accessibility-aiheisessa opintopiirissä istui saman pöydän ääressä sekä devaajia että designereita. Opintopiiri käynnistyi pian Accessibility-koulutuspäivämme jälkeen.

"Opintopiiri on hyvä jatko koulutuspäivällemme. Koulutuspäivässä saimme kattavat pohjatiedot, ja kun opintopiiri kokoontui useampana viikkona peräkkäin, saimme keskusteluissa vielä konkreettisemmin yhdistettyä oppimamme omiin projekteihimme", kertoo opintopiirin asiantuntijajäsen Jarno Ojala.

Accessibility-opintopiirin tapaamisessa Jarno Ojala katselee, mitä Juha Kolarin ryhmä on saanut ryhmätyönä aikaan. Post-it-lappuja on ainakin kulunut.

Käynnissä on myös työ- ja organisaatiopsykologian opintopiiri, jossa on otettu todella moniammatillista näkökulmaa useamman alan asiantuntijoiden kesken.

Opintopiiri toimii parhaimmillaan projektiin yhdistettynä

Kati Tuori on kokenut C++-kehittäjä, joka on viime aikoina laajentanut osaamistaan web-ohjelmointiin. Hän osallistui vuonna 2019 ensin React- ja vähän myöhemmin Node.js-aiheisiin opintopiireihin Vincitillä. Opintopiirien suurimmat ongelmat liittyvät usein ajoitukseen ja kestoon, jotka eivät suuremmassa ryhmässä usein ole jokaiselle osallistujalle optimaalisia. Katilla nämä kuitenkin osuivat nappiin.

"React-opintopiiri käynnistyi juuri samaan aikaan, kun minulla alkoivat uudenlaiset, web-ohjelmointiin liittyvät työt React-projektissa. Kun projekti ja opintopiiri etenivät samanaikaisesti, ja projektissa pääsi samantien hyödyntämään opintopiirissä käsiteltyjä asioita, alkoivat palaset loksahdella kohdilleen vauhdilla", kertoo Kati. Parhaimmillaan opintopiiri voi siis mahdollistaa vaihteen vuoksi ihan uudenlaisten projektin tekemisen tai jopa tukea suunnanmuutoksissa uralla.

Kati on tehnyt sulautettuja järjestelmiä GE Healthcaren potilasmonitorien parissa vuosikaudet, mutta välillä tie voi silti viedä web-ohjelmoinnin maailmaan.

Oppiminen vaatii työtä ja aikaa

Konsultin työ on kiireistä, eikä opintopiiri sitä helpota. Päinvastoin, innokkaimmilla puskee kylmää hikeä, kun ovat menneet ilmoittautumaan kahteen kiinnostavaan opintopiiriin rinnakkain. Drop-outteja on siis ollut liikaakin.

Siitä huolimatta opintopiirien järjestelytapa on tuonut joustavuutta oppimiseen Vincitillä. Opintopiiri on jonkinlainen kompromissi kurssin ja itsenäisen työskentelyn väliltä. Riittää, että aikataulutetaan yhteinen aika keskustelulle. Materiaalit voi katsoa itse valitsemaansa aikaan itse valitsemallaan nopeudella ja hartaudella, mikä tuo kaivattua joustoa. Lisäksi yhden kerran poissaolo opintopiiristä ei haittaa niin paljon kuin yhden kerran poissaolo perinteiseltä kurssilta, koska opintopiirin toimintatapaan kuuluu itsenäinen työskentely viikoittain.

Ongelmallisinta on ollut oikea-aikaisuus, josta mainittiin edellisessä postauksessakin. Olikohan kenelläkään muulla kuin Katilla oikea-aikaisesti ajoitettua opintopiiriä? Tätä olemme yrittäneet taklata sillä, että kun valmistelut ovat kevyet, voi saman opintopiirin toteuttaa useamminkin. AWS-opintopiiristä on Vincitillä muodostunut kestosuosikki. Sitä on pidetty jo 3 kertaa. Tämä lisää mahdollisuuksia oikea-aikaisuuteen.

Aloimme myös testata projektiryhmän sisäistä opintopiiriä. Ideana oli syventää osaamista projektissa käytössä olevaan teknologiaan liittyen. Näin jokainen pääsisi projektissaan heti käyttämään oppimaansa. Harmillisesti tämä kokeilu keskeytyi koronakevään kiireisiin, mutta jatketaan toiste.

Ei opintopiiri siis mikään hopealuoti ole. Oppiminen vaatii aina työtä ja aikaa. Silti opintopiiri on Vincitillä havaittu hyväksi tavaksi pitkäjänteisempään osaamisen kehittämiseen ketterämmin kuin perinteiset kurssit. Tätä kehittelemme jatkossakin. Ja niihin muihin tarpeisiin, joihin tämä ei sovi, muita ajatuksia blogisarjan tulevissa osissa.

Tykkäsitkö artikkelista?

Anna pienet aplodit!

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *