Anssi Kuutti

Anssi Kuutti

Business Director

anssi.kuutti@vincit.fi
+358 50 530 7938

LinkedIn

Mobiilisovellus palvelee liiketoimintaa parhaimmillaan myynnin kasvattajana, mutta myös brändiarvon kehittäjänä ja asiakkaiden sitouttajana. Mutta mistä tietää, tarjoaako mobiilisovellus yritykselle ja liiketoiminnalle todella lisäarvoa sen sijaan, että se jäisi pölyttymään yhden tähden arvioksi sovelluskauppaan? Kuten ehkä arvaatkin, perustelua ei kannata jättää pelkästään kilpailijan sovelluksen olemassaolon varaan. Kokosin alle kolme kohtaa, joiden avulla tunnistat, voisiko mobiilisovellus tuoda lisäarvoa juuri sinun yrityksesi liiketoiminnalle.

1. Mobiilisovelluksen liiketoimintapotentiaalin tunnistaminen

Sovelluksen liiketoimintapotentiaalia kannattaa lähteä arvioimaan palvelumuotoilusta tuttujen kysymysten avulla. Kysymysten avulla pystyt havainnollistamaan sovelluksen käyttötilannetta ja ymmärtämään, tuottaako se käyttäjälleen lisäarvoa.

  • Miten ja millaisissa tilanteissa palvelua käytettäisiin?
  • Kuka palvelua tulisi käyttämään, minkä kokoinen on potentiaalinen kohdeyleisö?
  • Mikä on palvelun käyttöfrekvenssi, miten usein palvelua käytetään?

Otetaan esimerkkinä autopesupalvelu Juhlapesu ja heidän mobiilisovelluksensa. Miten ja millaisessa tilanteessa palvelua käytetään? Päätös auton pesusta syntyy harvoin kotisohvalla, vaan jo liikkeellä ollessa: kauppareissulla tai vaikka matkalla töistä kotiin. Mobiilisovellus helpottaa auton puhtaanapitoa, kun sovelluksen kautta voi hoitaa kaiken autopesuun liittyvän: esimerkiksi tarkistaa jonotustilanteen ennen pesulalle ajoa. Mobiilisovellus on myös liikkeellä ollessa huomattavasti käyttäjäystävällisempi vaikkapa verkkosivuun verrattuna.

Minkä kokoinen on potentiaalinen kohdeyleisö? Kohdeyleisö muodostuu kaikista auton ja älypuhelimen omistavista ihmisistä Suomessa – käyttäjäpotentiaalia on siis paljon. Mikä puolestaan on käyttöfrekvenssi? Auton pesuväli vaihtelee käyttäjän mukaan, sillä toiset pesettävät autoaan säännöllisesti viikoittain ja toiset taas muistavat viedä kaaran pesulaaan vasta, kun auton väri on muuttunut harmaaksi. Sovellus tukee palvelun käyttökertojen kasvua, sillä se parantaa palvelun käyttökokemusta ja pitää palvelun käyttäjänsä mielessä.

2. Mistä tiedän, maksaako mobiilisovellus itsensä takaisin?

Sovelluksen liiketoimintapotentiaalin määrittämisen yhteydessä on oleellista arvioida myös investoinnin laajuus suhteessa sen tuottamaan arvoon. Eli arvioida, maksaako investointi itsensä takaisin ja tuottaako mobiilisovellus yritykselle arvoa myös viivan alle. Toisinaan tämä arviointi on hyvinkin helppoa, kuten vaikkapa ruuan kotiinkuljetuspalvelu Woltin tai taksipalvelu Überin tapauksessa liiketoiminnan perustuessa pitkälti mobiilipalvelun olemassaoloon. Myös esimerkiksi suoratoistopalveluiden, kuten Netflixin kohdalla, käyttäjälle ja liiketoiminnalle synnytettävä arvo on selkeä, sillä moni kuluttaa palveluita päivittäin myös liikkeellä ollessaan.

Mikäli investointi ei ole näin selkeästi perusteltavissa, voi sen kykyä maksaa itsensä takaisin selvittää seuraavien kysymysten avulla:

  • Mitä haluamme saada aikaan?
  • Miten arvoa voidaan mitata?

Jos tavoitteena on lisätä palvelun käyttöä ja käyttöfrekvenssiä rajoittaa palvelun saatavuus tai muistettavuus, voi mobiilisovellus monesti mahdollistaa käytön moninkertaistuminen. Hesburger esimerkiksi digitalisoi bonusklubinsa mobiilisovelluksella ja kasvatti myyntiään 25 %. Mobiilisovellus muun muassa paransi palvelun saatavuutta, sillä suositut etukupongit kulkivat koko ajan käyttäjänsä mukana. Juhlapesun tapauksessa mobiilisovellus puolestaan paransi autopesupalvelun saatavuutta sujuvoittamalla palvelukokemusta ja muistettettavuutta tuomalla palvelun näkyville käyttäjiensä ruuduille.

3. Tiedosta eri kehitysvaihtoehdot

Lopuksi: tiedosta tarjolla olevat vaihtoehdot ennen kehitystyöhön ryhtymistä. Jo itse sovelluskehityksen voi toteuttaa usealla tavalla esimerkiksi perinteisenä natiivisovelluksena tai PWA-sovelluksena (Progressive Web App). Sovelluskehityksen eri vaihtoehdoista voit lukea lisää Juhan aiemmin kirjoittamasta blogiartikkelista Overview of Mobile Development Frameworks in 2019.

Tyypillisesti ihmiset suosivat käytössään mobiilisovelluksia, mutta joissain tilanteissa myös hyvin mobiilioptimoitu verkkosivu voi palvella käyttäjän tarpeita yhtälailla. Mobiilioptimoitu verkkosivu aukeaa nopeasti, ei vaadi asentamista ja voi silti hyödyntää monia eri laitteiden tarjoamia teknisiä ominaisuuksia, kuten paikannusta. Verkkosivun mobiilioptimointi voi olla hyvä vaihtoehto esimerkiksi silloin, kun kehityshankkeen budjetti ei taivu mobiilisovelluksen kehittämiseen.

Sinun ei tarvitse valita sopivaa kehitystapaa itse, vaan toteutustapa kannattaa miettiä aina yhdessä sovelluskehityskumppanin kanssa. On kuitenkin hyvä tiedostaa erilaisten vaihtoehtojen olemassaolo ja se riittää tässä vaiheessa.

Vahvistuiko ajatuksesi siitä, että mobiilisovellus on yrityksellesi kannattava investointi? Lataa alta Kaikki mitä olet aina halunnut tietää mobiilisovellusten ostamisesta, mutta et ole uskaltanut kysyä -oppaamme ja tiedät, miten toteutat liiketoiminnalle arvoa tuottavan mobiilisovelluksen.

Lataa ilmainen opas

Tykkäsitkö artikkelista?

Anna pienet aplodit!

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *