Juha Riippi

Juha Riippi

Business Director

juha.riippi@vincit.fi
+358 40 838 8006

TwitterLinkedIn

Tutkimusten mukaan suomalaiset käyttävät mobiililaitteita lähes kolme ja puoli tuntia päivässä ja mobiilin käyttö on lisääntynyt tasaisesti kaiken ikäisillä. Yhdysvaltalaisen IT-alan tutkimusyrityksen Standish Groupin mukaan silti jopa 67 % IT-projekteista floppaa. Tässä kirjoituksessa tulen kertomaan käytännön vinkkejä siihen, miten lähteä liikkeelle sovellusidean kanssa.

Kun lähdet kehittämään liiketoiminnalle arvoa tuottavaa mobiilisovellusta, digituotteesi tulee aina tarjota jonkinlaista todennettua hyötyä tai huvia käyttäjien elämään. Sovelluksen sisällön on oltava omaperäinen, säväyttävä ja sen tulee ratkaista sellainen ongelma käyttäjän elämästä, jonka ratkaisemisesta hän on valmis tarvittaessa myös maksamaan. Jokaisen sovelluksen kohdalla erottuminen laajasta tarjonnasta on välttämätöntä, jotta siitä kiinnostutaan ja sen pariin palataan yhä uudelleen.

Kiinnostaako lukea mobiilisovelluksiin liittyen? Kokosimme yksiin kansiin kaiken, mitä sinun tulee tietää mobiilisovellusten ostamisesta.

Seitsemän sekunnin sääntö

Sovelluksissa ensivaikutelma on tärkeä ja se luodaan ensimmäisten seitsemän sekunnin aikana. Tässä ajassa käyttäjän pitäisi kokea onnistumisen kokemus: löysin sen mitä etsin ja osaan käyttää sovellusta. Ainutlaatuinen vaikutelma ja ensikosketus sovellukseen luodaan sovelluskaupan esittelysivulla, jonne on mahdollista laittaa päräyttävät screenshotit, kuvaukset ja videot. Sovelluksen todellinen arvo luodaan tarjoamalla hyötyjä, joita kilpailijat eivät ole vielä keksineet tuotteistaa mobiiliin.

Sovelluksen ideointivaiheessa on tärkeää vastata seuraaviin kysymyksiin:

  • Kenelle mobiilisovellus on tehty?
  • Miten hyvin sovellus vastaa kohdekäyttäjän uniikkeihin tarpeisiin?
  • Miten se eroaa vastaavista tuotteista?
  • Mikä on tärkein erottava tekijä?
  • Miksi käyttäjät valitsevat juuri sinun sovelluksesi?
  • Miten teet ensivaikutelman, joka saa käyttäjän pysähtymään?

Onnistunut mobiilisovellus ei perustu oletusten varaan

Sovellusprojekteissa tarvitaan oivallisen koodin ja ilahduttavan graafisen ulkoasun lisäksi oivaltava tuotekonsepti, koska suurin riski sovelluksen kehittämisessä on digituotteen rakentaminen heikkojen oletusten varaan. Sovellusten kohdalla saatetaan helposti lähteä laukkaamaan sellaisten sovellusideoiden perässä, joita haluaisi itse käyttää ja joista kaverit ja perhe tykkäävät.

Itselle ja omaan käyttötarkoitukseen suunnitteleminen onkin yksi IT-alan rakkaimpia perisyntejä. Toinen vaarallinen oletus on se, että sovellus on itseisarvo ja se kannattaa tehdä, koska kilpailijallakin on. Tähän liittyen olemme aikaisemmin kirjoittaneet blogiin "Mobiilisovellus yritykselle – tarvitsemmeko sellaisen, koska kilpailijallakin on?" Kaikki kehitysideat perustuvat toki oletuksiin, mutta “mutu-oletusten” tunnistaminen ja testaaminen on olennainen osa sovellusten tuotekonseptin virittelyä ennen varsinaista kehitystyötä.

Pölytystä ja ravistelua oletuksille

Sovellusprojektissa kannattaakin panostaa heti ensi metreiltä lähtien siihen, että alussa pölytetään ja ravistellaan olemassa olevia oletuksia, jututetaan oikeita käyttäjiä ja sidosryhmiä sekä keksitään keinoja mittaroida, kuinka hyvin neukkarioletukset vastaavat tosimaailmaa. Tästä mainiona esimerkkinä toimii pysäköintihalleja ja -automaatteja operoiva Finnpark, joka halusi luoda sujuvampaa pysäköintiä autoilijoille Moovy-sovelluksen avulla. Ennen varsinaista toteutusta teimme kattavan taustatyön, jossa kuluttajat otettiin tiiviisti mukaan työpajoihin tuomaan näkökulmia, ideoimaan ja suunnittelemaan. Lisäksi työskentelyn aikana pysäköintihalleissa ja parkkipaikoilla tarkasteltiin kuluttajakäyttäytymistä nykyisen ja uuden toimintamallin näkökulmasta ja vastauksia haettiin moneen eri näkökulmaan. Paras tuotekonsepti syntyykin eri näkökulmien risteyskohdassa ja sillä varmistetaan, että jokainen sijoitettu euro menee oikeaan kohteeseen oikeilla perusteilla ja tuottaa vastinetta sekä arvoa digisijoitukselle.

Mitä seuraavaksi?

Kun mobiilisovelluksen design ja taustatyöstä syntyneet tulokset ovat edenneet niin pitkälle, että voidaan ymmärtää sovelluksen toiminnallisuus, käyttöympäristö, käyttötapaukset ja sovelluksen ulkonäön vaatimukset hieman paremmin, voidaan siirtyä teknologiavalintojen pariin. Tästä aiheesta voi lukea lisää Kaikki mitä olet aina halunnut tietää mobiilisovellusten ostamisesta, mutta et ole uskaltanut kysyä -oppaastamme. 

Lataa ilmainen opas

Tykkäsitkö artikkelista?

Anna pienet aplodit!

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *