Pasi Kovanen

Pasi Kovanen

Software with Passion.

Aloitetaanpa latteudella: runsaan viidentoista vuoden aikana Internetin yleistyminen ja lähes kaiken materiaalin digitalisoituminen on mullistanut maailmaa valtavasti. Olemme kuitenkin vasta digitaalisen murroksen alussa. Tässä kirjoituksessa povataan lähiajan muutoksia eri toimialoille sekä uusia bisnesmahdollisuuksia.

Aloitetaanpa esimerkeillä toimialoista, joiden katson edustavan auringonlaskua.

Media- ja telekommunikaatio

Huomattava osa media- ja telekommunikaatioalojen yrityksistä on ottanut defensiivisen asenteen. Pyritään pitämään kiinni nykyisistä lypsylehmistä eikä haluta nähdä ympäröivän maailman muuttuvan. Kehitys yritetään tukahduttaa oikeusteitse. Piratismin lisäksi tämä on tarjonnut Skypen ja Spotifyn kaltaisille yrityksille mahdollisuuden.

Perinteiset kodinkoneliikkeet

Suomalaisten kodinkoneyritysten hitaus on ollut hämmästyttävää. Esimerkiksi Musta Pörssi ja Tekniset -ketjuilla ei ole minkäänlaista verkkokauppaa, ja kotisivuilla on ilmoitettu pääasiassa tuotteiden suositushinnat! Suuri osa asiakaskunnasta lienee edelleen keski-ikäisiä tai sitä vanhempia, jotka eivät ole tottuneet verkosta ostamiseen. Potentiaalinen asiakaskunta kasvaa kuitenkin jatkuvasti ikähaarukan alapäästä ihmisillä, jotka ostavat kaiken mahdollisen verkon kautta. Verkkokauppa.com kaltaisilla yrityksillä on yli kymmenen vuoden etumatka, enkä usko että sen kurominen kiinni on enää mahdollista kun asiakkaiden painopiste siirtyy nettisukupolveen.

Videovuokraamot

Vaikka monilla videovuokraamoiden asiakkailla on kotona erittäin nopeat laajakaistayhteydet, ainoa yritysten tarjoama palvelu on fyysisen levyn noutaminen ja palauttaminen toimipisteeseen. Voddler.com ja muut tilausvideopalvelut - mahdollisesti yhteistyössä laajakaistaoperaattoreiden kanssa - hoitavat homman kotiin. (Kunhan pääsevät mediayhtiöiden kanssa sopimukseen!)

Televisioyhtiöt

Lähetysaikaan ja -kanavaan sidottu, ennalta määrätty sisältö alkaa olla tiensä päässä. Internet ja tilausvideopalvelut aiheuttavat videovuokraamoiden lisäksi tv-yhtiöille päänvaivaa. Myös tv-yhtiöiden strategia on ollut haastaa oikeuteen tvkaista.fi kaltaisia palveluita tarjoamatta niille itse vaihtoehtoja.

Sanomalehti- ja kirjapainot

iPadin ja Kindlen kaltaiset laitteet ovat yleistyneet toistaiseksi hitaasti, mutta painetun tiedon siirtyminen digitaaliselle paperille on vääjäämätöntä.

Matkatoimistoille ja perinteisille pörssimeklareille sekä puhelinluetteloiden ja tietosanakirjojen valmistajille yö on jo koittanut.

Älä tuudittaudu siihen, että toimit "perinteisellä alalla" tai että "asiakkaat ovat tottuneet...". Proaktiiviset ja innovatiiviset toimijat voittavat. Tiedon tai palveluiden tarjoamiseen perustuvilla toimialoilla uhka voi tulla yllättäen esimerkiksi ilmaiseksi parempaa palvelua Internetin kautta tarjoavan toimijan muodossa.

On myös aloja, joita Internet tuskin tulee mullistamaan. Esimerkiksi huonekalujen ja vaatteiden kaupasta merkittävä osa tullaan jatkossakin tekemään myymälöissä.

Lopuksi vielä muutama ehdotus, joita saa vapaasti hyödyntää:

  • Verkkoruokakauppa - en kaipaa kassien kuljetusta kotiovelle, mutta jos voisin tilata ja maksaa tuotteet verkossa ja hakea ne itse kaupan noutopisteestä kotimatkalla (kassalla jonottamatta), olisi tämä kyseiselle kaupalle todella suuri kilpailuvaltti.
  • Paikalliset ilmoitukset - monet yritykset ilmoittavat edelleenkin tarjouksistaan vain maksullisen sanomalehden sivuilla, vaikka mainoksen vieminen edes omille kotisivuille ei maksaisi mitään. Kaipaan keskitettyä toimijaa, joka hoitaisi näiden ilmoitusten jakelun asiakkaille Internetin kautta, vähintään paikkakunnan ja mielenkiinnon kohteiden mukaan suodatettuna.
  • Hintavertailusivut - on toimialoja, joissa olisi tarvetta hintavertailupalvelulle, jonne asiakkaat voisivat ilmoittaa havaintojaan tuotteiden hinnoista polttoaine.net tyyliin. Eniten tällaisesta palvelusta olisi hyötyä rautakauppojen kanssa asioidessa.
  • Kotisivut - en voi vieläkään tarkistaa esimerkiksi lähimmän suutarin tai kuntosalin aukioloaikoja netistä. Jokaisen pienyrityksen tulisi välittömästi tuoda perustietonsa verkkoon. Lähin teekkari luo vaikkapa Google Sitesin alle itse ylläpidettävät sivut kossupulloa vastaan.

Tykkäsitkö artikkelista?

Anna pienet aplodit!

Kommentit

  • Jan R.

    Hmm.. tvkaista.fi on mulle uus, tosin en paljon jaksa vaivata aikaa tv:n ääress… See moreä… 🙂 Mulle soitti tossa yks päivä joku Viasatin myyjä ja koetti markkinatutkimuksen muodossa tiedustella mitä preferenssejä mulla on tv:n kanssa ja sanoin, et en tykkää olla odottamassa että joku ohjelma alkaa vaan haluan itse määritellä koska jotain katon. Tosin live tapahtumissa se on toinen juttu, mutta en voi käsittää kuinka niin monet ihmiset on tv aikataulujen orjia?? Verkkoruokakauppa vois toimia, jos olis vaikka sellainen drive-in kaupassa.. 🙂 Tosta paikallisilmoittelusta olen samaa mieltä ja vein idean jopa sille tasolle, että olisi mainoksen tekijöillekin mielenkiintoisempaa jos sais tietoa siitä kuinka hyvin mainokset toimivat. Eli maksaisivat siitä huomattavasti pienemmän hinnan keskitetylle toimittajalle, joka tarjoaa räätälöidyn mainospalvelun asiakkaille ilmaiseksi. Tossa on vain kipukynnys saada iso massa mukaan, ennen kuin se toimii kunnolla kummallekin osapuolelle.. Jatkakaa samaan malliin.. 🙂

  • Ilkka

    Mustan Pörssin verkkokauppa on KoneBox, jolla lienee ihan kohtuullinen markkinaosuus tänä päivänä (ja veikkaisin että myyvät kodinkoneita enemmän kuin Verkkokauppa.com).

    Kauppiasvetoinen ketjuuntunut kauppa ei tässä maassa kovin helposti avaa omaa verkkokauppaansa (saattaisi tulla hieman kiistaa jossain välissä;)).

  • pasi

    Kiitos hyvistä kommenteista!

    Ilkka: olet oikeassa, jostain syystä Keskon strategia on ollut perustaa oma brändi verkkokauppaa varten sen sijaan että olisivat hoitaneet homman kotiin tunnetun merkin kautta. Mielestäni Mustan Pörssin kotisivut lähinnä haittaavat bisnestä.

    Kivijalkaliike vs. verkkokauppa -strategiaa voi helpoiten vertailla luvuilla.

    2009 Mustalla Pörssillä oli 53 myymälää sekä lisäksi Koneboxilla kaksi. Vähittäismyyntiä oli yhteensä 154 miljoonaa euroa, josta Koneboxin osuus 47 miljoonaa euroa. Laskua edellisestä vuodesta 15 prosenttia.

    Verkkokauppa.com:lla oli 2009 kolme myymälää, liikevaihto kasvoi 10% ja oli 153,7 miljoonaa.

    Kodinkonekauppaa Konebox on hyvinkin voinut käydä enemmän, koska Verkkokauppa.com on vasta laajentanut sille puolelle. Katsotaan miltä luvut näyttävät parin vuoden päästä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *