Pasi Kovanen

Pasi Kovanen

Software with Passion.

Lentoliikenteessä parhaillaan olevat ongelmat toivat mieleen lehtileikkeen kuukauden takaa.

Helsingin Sanomissa oli 19.3.2010 juttu otsikolla ”Pitkä nimi? Älä lennä!”. Jenni-Juulia Wallinheimo-Heimonen ei ollut voinut varata Finnairin verkkopalvelun kautta lentoa, koska hänen sukunimensä oli liian pitkä. Lipun varaus olisi kuitenkin ollut mahdollista Finnairin puhelinpalvelun kautta (jolloin lipun hintaan lisätään iso palvelumaksu).

Jenni-Juulian sukunimessä on 20 kirjainta. Olisipa mielenkiintoista päästä seuraamaan prosessia, jossa kansainvälisen Amadeus-järjestelmän vaatimuksista on päätetty. Työn alla on ohjelmisto jonka kautta kuka tahansa miljardeista ihmisistä ja kaikista kansallisuuksista voi varata lennon, ja on oletettu että tuskinpa kenelläkään 20 kirjainta pitkää sukunimeä voi olla?

Mielenkiintoinen yksityiskohta jutussa on, että Finnairin mukaan etunimen enimmäispituus on 20 merkkiä ja sukunimen 30 – kumpikaan näistä rajoista ei täyty tässä tapauksessa. Lisäksi rajoitus koskee ainoastaan ”internet-tuotetta”, contact centerin käyttämässä järjestelmässä voi olla pidempi nimi.

Netinkin kautta varaaminen olisi onnistunut, jos Wallinheimo-Heimonen olisi tiennyt että hänen olisi pitänyt lyhentää sukunimensä sallittuun maksimipituuteen – miksi palvelu ei sitä tee käyttäjän puolesta?

Finnair ei kommenteissaan lupaa asiaan muutosta parannettua ohjeistusta lukuunottamatta, joten Jenni-Juulian pitää jatkossakin varata lippunsa puhelinpalvelusta tai lyhentää sukunimensä itse.

Tällaisten ongelmien ehkäisemiseen ohjenuora: if it IS broken, FIX IT!

Tykkäsitkö artikkelista?

Anna pienet aplodit!

Kommentit

  • brake

    Pari tärkeää ohjenuoraa lisää:
    ”Take a break!” – ”Pidä tauko!” vs.
    ”Take a brake!” – ”Ota jarru!”
    ja
    ”It is broke!” – ”Se on vararikossa!” vs.
    ”It is broken!” – ”Se on rikki!”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *