Jarkko Järvenpää

Jarkko Järvenpää

TwitterLinkedIn

Ohjelmistokehityksen ostaja joutuu usein tekemään päätöksiä pelkästään kaunokirjoituksen perusteella. Tarjouksessa kaikki näyttää hyvältä, mutta totuus voi joskus osoittautua toisenlaiseksi.

Suomalainen start-up yritys Microtask käsitteli blogikirjoituksessaan Winner takes it allgraafisen työn ostamista crowdsourcingin avulla, sen hyviä ja huonoja puolia. Perusidea on, että yritys julkaisee tarvitsemansa graafisen työn määrittelyn verkossa.  Sen jälkeen kuka tahansa voi lähettää oman työnsä yrityksen arvosteltavaksi. Yritys valitsee parhaimman ja maksaa ainoastaan sen tekijälle. Winner takes it all.

Vähän samalla tavalla toimitaan arkkitehtuurin parissa. Suuremmista suunnittelukokonaisuuksista järjestetään kilpailu. Osallistujat tekevät ensimmäiset versiot, joista raati valitsee parhaimmat. Voittajat saavat työstään korvauksen ja pääsevät viemään suunnitelmansa loppuun.

Voisitko sinä ostaa ohjelmistokehitystä samalla tavalla? Halukkaiden toimittajien tulisi toimittaa kohtuullinen osuus kokonaistoteutuksesta osallistuakseen kilpailuun. Vain ne saavat korvauksen, joiden tuotoksia halutaan jatkossakin hyödyntää. Auttaisiko se sinua toimittajan valinnassa? Lähtisikö kukaan kilpailuun mukaan? Kokeilemalla se selviää, let the games begin.

Tykkäsitkö artikkelista?

Anna pienet aplodit!

Kommentit

  • Otto Chrons

    Mitä ilmeisimmin monet kokevat tällaisen toimintamallin toimivaksi, ainakin yksittäisten henkilöiden osalta, kuten TopCoder osoittaa. Lieneekö laajempia vastaavia sitten kokeiltu jossain, sitä en tiedä.

  • Jarkko Järvenpää

    En ole itsekään törmännyt vastaavaan kokeiluun. Uskoisin sen olevan kuitenkin hyväksi monesta syystä. Se toimisi jopa jonkin asteisena happotestinä asiakkaan näkökulmasta.

    Jos esimerkiksi hyväksi tiedetyt toimittajat eivät olisi kiinnostuneita kilpailusta voisi sen tulkita signaalina huonosta ideasta tai suunnitelmasta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *