Saana Rossi

Saana Rossi

Chief People & Success Officer

saana.rossi@vincit.fi
+358 50 384 6756

TwitterLinkedIn

Etätyö on synnyttänyt pitkään pinnan alla kuplineen odotetun ja positiivisen työelämämuutoksen. Samanaikaisesti se on ainoana työn tekemisen tapana aiheuttanut etäällä olon apatiaa ja kasvanutta pahoinvointia. Inhimillisille kohtaamisille ja yhteisöllisyydelle on tarve myös tulevaisuudessa. Vincit lähti taklaamaan haastetta Vincit Twineillä.

Koronavuosi on ollut sanomattakin raskas kaikille. Erityisen raskas se on kuitenkin ollut esihenkilöille, tiiminvetäjille, HR:lle ja johdolle, kun työarjen etätukeminen ja -johtaminen ovat tuoneet mukanaan täysin uudenlaisia haasteita, jaksamissaikut ovat lisääntyneet ja yritysten tärkein voimavara, ihmiset, ovat etääntyneet toisistaan. Yhteisöllisyyden kiinnipitävä liima on kuivunut samaa tahtia kuin koronavuodenajat ovat vaihtuneet. Tai kuten toimarimme Mikko sen omassa blogitekstissään hyvin sanoitti: etätyö etäännyttää.

Moni yritys on joutunut tosissaan pohtimaan työkalupakkinsa riittävyyttä yhteisöllisyyden vahvistamiseen samalla, kun koronarajoitukset ovat jatkaneet jylläämistään ja yhteisesti järjestettyjen etäkahvihetkien alkuinnostus on vakiintunut muutamien aktiivisten rutiiniksi. Huomasimme pyörivämme samojen kysymysten äärellä: Miten pitkittynyttä etätyöapatiaa pystyisi lieventämään ja miten ihmisiä saisi tuotua turvallisesti yhteen?

Vaikka emme vielä pääse tuomaan koko porukkaa koolle, päätimme kokeilla jotain uutta. Kevätauringon pilkahdellessa syntyi idea pienimmästä mahdollisesta yhteisöllisestä yksiköstä: kaksikosta. Päätimme lanseerata viisi viikkoa kestävän Vincit Twin -kampanjan. Kampanjan tarkoituksena on löytää kaikille halukkaille oma Vincit-kaksonen, tuoda ihmisiä yhteen, huomioida kollegoita arjessa, pitää hauskaa ja samalla kerätä rahaa hyväntekeväisyyteen mielenterveystyöhön.

Mikä ihmeen Vincit Twin?

Kampanjan aikana jokainen halukas sai etsiä itselleen Vincit Twinin eli kaksosen (tai halutessaan kolmoset tai neloset) tai ilmoittautua parin arvontaan Twin-loton kautta. Twineille on tarjoiltu erilaisia vinkkejä yhteiseen, koronaturvalliseen arjen tekemiseen ja mahdollistettu firman puolesta mm. suppausta, melontaa, seikkailupuistoja ja fatbike-pyöräilyä. Oman twinini kanssa olemme käyneet ihailemassa katutaidetta ja pitäneet viininmaisteluillan. Viime viikolla osallistuimme Vincitin tarjoamalle piknikille.

Kampanjan tausta-ajatuksena on yhdessä tekemisen ja hauskanpidon lisäksi jaksaminen, mielenterveys ja toisten huomioiminen. Olemmekin halunneet kannustaa jokaista kysymään päivittäin työkavereiden kuulumisia. Jokaisesta kollegalle kampanjan aikana esitetystä Mitä sulle kuuluu? -kysymyksestä Vincit lahjoittaa 2 € mielenterveyden edistämistyöhön Mieli ry:lle. Moni viime viikkojen palaveri ja puhelu onkin alkanut juuri tuolla erityisellä kysymyksellä.

Vincitin DNA:n ydin on aina ollut ihmisissä, yksilöistä muodostuvissa yhteisöissä ja vahvassa kulttuurissa. Samalla kun suunnittelemme uudenlaiseen työarkeen palaamista sekä konseptoimme ja muotoilemme toimitiloja ja työskentelytapoja uudelleen, uskomme vahvasti siihen, että inhimillisille kohtaamisille, kanssakäymiselle ja Mitä sulle kuuluu? -kysymyksille on yhä enemmän kysyntää myös tulevaisuudessa.

Työelämän pienin yksikkö olkoon siis jatkossakin yhteisöllinen kaksikko.

Tykkäsitkö artikkelista?

Anna pienet aplodit!