Jarkko Järvenpää

Jarkko Järvenpää

Chief Sales Officer

jarkko.jarvenpaa@vincit.fi
+358 40 722 9656

TwitterLinkedIn

Konecranes Oyj:n toimitusjohtaja Pekka Lundmark ja Aalto-yliopiston professori Eero Eloranta patistivat yrityksiä tehostamaan materiaalien ja palvelujen alihankintaa Helsingin Sanomien Vieraskynä-artikkelissa 2.3.2011.

Kirjoituksessa mainitaan 11 kertaa sanat edullisuus, kustannustehokkuus ja säästöt. Muutaman maininnan saa myös palvelun parantaminen tai toimittajien innovatiivisuus. Alihankinnan ensisijainen tavoite on siis selkeästi säästää kustannuksissa.

Luin hiljan myös toisen, Los Angeles Times:n, artikkelin alihankinnasta. Artikkeli koski Boeing 787 Dreamlinerin kehitystyötä. Kehitystyö on tällä hetkellä yli 3 vuotta myöhässä ja budjetti ylittynyt miljardeilla dollareilla. Tarinan opetus lyhykäisyydessään oli, että alihankinta harvoin kannattaa pelkkien kustannussäästöjen takia. Se kannattaa, jos ostettavan osaamisen kehittäminen itse olisi joko liian työlästä tai mahdotonta.

Omasta mielestäni artikkeleiden yhteinen opetus on: jos kehität jo olemassa olevia tuotteita kilpaillaksesi hinnalla, alihankinta kannattaa kustannussäästöjen vuoksi. Jos taas olet kehittämässä tuotetta tai palvelua muuttaaksesi tai luodaksesi uusia markkinoita, alihankinta kannattaa vain osaamisen vuoksi.

Tai ehkä Dreamlinerista tulee uusi Titanic.

Tykkäsitkö artikkelista?

Anna pienet aplodit!

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *