Taaleri Varainhoito Oy otti liiketoiminnassaan valtavan digiloikan, kun sopimus- ja toimeksiantoprosessit päätettiin siirtää pois paperilta. Kehitimme Taalerille pankkiirien työtä helpottavan asiakkuudenhallintajärjestelmän, joka on vauhdittanut myös muiden palveluiden digitalisoimista. Samalla Taalerin oma kehitystiimi on kasvanut tulevaisuuden kehittäjälupauksilla, joita olemme etsineet ja kouluttaneet tiiviissä rekrytointiyhteistyössä.

Haaste

Prosessit sujuvasti digiaikaan

Taalerin suurin haaste olivat paperivuoret, jotka tekivät uusien varainhoitosopimusten solmimisesta ja toimeksiantojen prosessoinnista raskasta. Taalerin pankkiirien työtä ja asiakkaan paperikuormaa haluttiin keventää digitalisoimalla prosesseja. Talon sisältä ei kuitenkaan löytynyt omaa osaamista digitaalisten työkalujen kehittämiseen. Lisäksi osaajien rekrytointi oli vaikeaa rahoitusalan yrityksessä, jolla ei juuri ollut tunnettuutta kehittäjien joukossa.

Perinteisenä projektityönä alkaneen yhteistyön ensimmäisenä tavoitteena oli luoda toimiva sopimustyökalu pankkiirien tarpeisiin. Vuosien yhdessä tekemisen myötä asiakassuhde on tiivistynyt strategiseksi kumppanuudeksi. Yhteistyön muodot ja tiimin koko ovat vaihdelleet joustavasti Taalerin tavoitteiden mukaan, ja tarpeista on aina vallinnut yhteinen ymmärrys.

Toteutus

Toimivat työkalut rahoitusalan yrityksen tarpeisiin

Sopimusten ja toimeksiantojen tekemistä helpottamaan kehitimme pankkiirien työkalun, johon kirjataan kaikki asiakkuuden aloittamiseen ja toimeksiantoihin liittyvät tiedot. Kehitetty järjestelmä integroituu laajasti esimerkiksi CRM- ja kaupankäyntijärjestelmiin, ja tarvittavat allekirjoitukset hoituvat sähköisesti Signicat-integraation avulla. Kehitystyön alussa Vincitin asiantuntijat olivat mukana myös uuden työkalun käyttöliittymäsuunnittelussa.

Kun järjestelmissä käsitellään asiakkaiden omaisuutta, on niiden oltava toimintavarmoja ja luotettavia. Liiketoiminnan luonteen lisäksi kehitykselle luo tarpeita rahoitusalan lainsäädäntö. Monitorointiratkaisuilla pystytään valvomaan rahanpesulain mukaisesti esimerkiksi asiakastietojen muutoksia.

Yhteistyö jatkuu edelleen Taalerin tavoitteiden mukaan. Viisi vuotta sitten alkunsa saanut pankkiirien työkalu vaatii huolenpitoa ja kehitystä, ja sen ympärille rakentuu jatkuvasti kattavampi arkkitehtuuri digitalisoitujen prosessien tarpeisiin.

Uusia osaajia haettiin yhteisellä Koodiväylä-kampanjalla

Koska Taalerilla oli myös halu rekrytoida osaavia kehittäjiä omille palkkalistoilleen, loimme Koodiväylä-rekrytointikampanjan, joka on yhteistyönä ainutlaatuinen. Rekrytoimme yhteistuumin uransa alkuvaiheessa olevia kehittäjiä, jotka perehtyivät vuoden ajan tehtäviinsä, rahoitusalaan ja molempiin yrityksiin. Vuoden jälkeen paikka oli auki kunkin kehittäjän valinnan mukaan Taalerilla tai Vincitillä.

Kahdella Koodiväylä-kierroksella Taalerin palkkalistoille löydettiin yhteensä kuusi uutta kehittäjälupausta, jotka ovat saaneet kasvaa työhönsä Vincitin ja Taalerin senioriasiantuntijoiden opastuksessa.

Tulokset

Rohkeasti askeleen edellä muita

Pankkiirien työkalun käyttöönoton myötä Taalerin toiminnassa on tapahtunut valtava muutos. Siinä missä entiset, hyvin manuaaliset toimintatavat jarruttivat työtä, on Taaleri nyt kilpailijoitaan edellä digitaalisuudessa. Asiakkaaksitulo- ja toimeksiantoprosessin sujuvuus saa asiakkailta kiitosta. Ensimmäisen työkalun tekeminen on toiminut ponnahduslautana myös muiden prosessien digitalisoimiselle.

Vincitin ja Taalerin rekrytointiyhteistyö on molemminpuolinen etu: kun Taalerille on rakennettu oma osaajien tiimi, ovat Vincitin asiantuntijat voineet keskittyä haastavimpiin töihin tai siirtyä uusiin haasteisiin. Olemme pystyneet siirtämään tietoa ja näkemystä tehokkaasti eteenpäin. Koodiväylä-kampanja on tuonut Taalerille myös reilusti näkyvyyttä ja uskottavuutta rekrytointimarkkinoilla.

Isoin anti meille on, että Vincitillä ei nähdä tiedon jakamista uhkana, vaan asiantuntijat avaavat varauksetta ajatuksiaan ja tuovat esiin eri vaihtoehtoja. Olemme oppineet valtavasti tämän yhteistyön aikana. Myös yhteinen rekrytointiprosessi on ollut itselleni avartava, sillä Vincitillä on pitkälle mietitty henkilöstöpolitiikka, joka on rakennettu juuri kehittäjien tarpeisiin. Uskon, että yhteistyö on ollut erityisen toimivaa siksi, että olemme yrityksinä samassa kasvuvaiheessa ja arvostamme samanlaista tekemisen meininkiä. Kun ihmiset täsmäävät molemmin puolin, voidaan saada aikaan jotain todella onnistunutta.

Titta Sillman Kehitysjohtaja / Taaleri Varainhoito Oy

Asiakas

Taaleri varainhoito

Taaleri Varainhoito Oy on impaktisijoittamisen edelläkävijä, joka parantaa asiakkaittensa taloudellista hyvinvointia näkemyksellisen sijoitustoiminnan ja vastuullisten tekojen kautta. Taaleri-konserni koostuu kolmesta liiketoiminta-alueesta: Varainhoito, Rahoitus ja Energia. www.taaleri.com

Tehdäänkö yhdessä jotain hienoa? Soita Esalle tai paina alla olevaa nappulaa.

Esa Ojansivu

Customer Relations

esa.ojansivu@vincit.fi
+358 50 438 8869
LinkedIn
Seuraavaksi Superoperator