Suomen riistakeskuksen tehtävänä on edistää kestävää riistataloutta, tukea riistanhoitoyhdistysten toimintaa ja huolehtia riistapolitiikan toimeenpanosta sekä vastata sille säädetyistä julkisista hallintotehtävistä. Yhteistyömme alkaessa tavoitteena oli tehostaa ja helpottaa Suomen riistakeskuksen hallinnollista työtä palveluiden digitalisoimisella. Käyttäjille uudistukset ovat tuoneet myös uusia innovatiivisia ominaisuuksia kuten sähköisen Oma riista -mobiilin.

160.000
Rekisteröitynyttä käyttäjää
4 tähteä
Arvio Android-sovellukselle
100%
Digitalisoitu metsästyslupaprosessi

Haaste

Paperilomakkeista luopuminen

Riistakeskus oli julkisella sektorilla edelläkävijä aloittaessaan palveluidensa digitalisoimisen yhdessä Vincitin kanssa jo vuonna 2014. Yhteistyön tavoitteena oli hallinnollisen työn helpottaminen digitalisaatiolla ja aloittaa luotettavan ja reaaliaikaisen riistadatan kerääminen joukkoistamalla.

Toteutus

Palveluiden kokonaisvaltainen digitalisoiminen

Yhteistyön alkuvaiheessa toteutettiin verkossa ja mobiilissa metsästäjän henkilökohtainen riistapäiväkirja, jonka avulla käyttäjillä oli myös mahdollisuus lähettää lakisääteinen saalisilmoitus Suomen riistakeskukselle hyväksyttäväksi. Sähköisellä saalisilmoituksella voitiin helpottaa hakemusten käsittelyä ja lopulta luopua kokonaan paperilomakkeista. Saalisilmoitukset haluttiin aina tehtävän vahvasti tunnistettuna ja sisältäen tarkan paikkatiedon. Vahva Suomi.fi -tunnistautuminen oli tärkein yksittäinen strateginen valinta, joka loi erinomaiset valmiudet kaikelle jatkokehitykselle.

Palvelun toteutuksessa on käytetty vikasietoista ja skaalautuvaa AWS-pilvialustaa. Tämän ansiosta suuret piikkimäiset tuhansien käyttäjien kuormat esimerkiksi metsästyskauden alussa on voitu hoitaa ilman ongelmia.

Palveluiden digitalisoiminen mahdollisti myös uudenlaisia innovatiivisia ominaisuuksia, jotka eivät olisi onnistuneet ilman sähköisiä työkaluja. Esimerkiksi yhteisluvan raportoinnista vastaava henkilö eli luvansaaja saa näkyviinsä ehdotuksia muiden seuran metsästäjien kirjaamista saaliista ja havainnoista perustuen niiden sijaintiin. Merkintöjen tarkka sijainti, sähköiset aluemäärittelyt ja vahva identeetti mahdollistavat tämän ominaisuuden.

Järjestelmän lähdekoodi julkaistiin avoimella MIT-lisenssillä. Verkkosovelluksen ja mobiilisovellusten lähdekoodit julkaistaan säännöllisesti ja ne ovat saatavilla osoitteessa https://github.com/suomenriistakeskus/

Vincit on vastannut palvelun suunnittelusta, palvelumuotoilusta, arkkitehtuurista, kehityksestä, testauksesta ja ylläpidosta koko sen elinkaaren ajan.

 

Tulokset

Maailman laadukkainta riistatiedon keräämistä

Nykyään jo 160 000 suomalaisen metsästäjän taskusta löytyy Oma riista -palvelu, johon sen käyttäjät pystyvät kirjaamaan saaliinsa ja havaintonsa. Palvelussa on aina saatavilla ajantasainen metsästyskortti ja ampumakoetodistukset.

Suurelle yleisölle näkyvimpiä digitalisaatioon liittyviä uudistuksia oli sähköinen metsästyskortti mobiilissa, joka korvasi monella helposti hukkuvan luottokortin kokoisen paperilappusen. Enää ei tarvinnut postittaa tuhansia kortteja hukkuneiden tilalle vuosittain.

Luvan hakijoille on tullut myös suuria helpotuksia metsästysalueiden sähköisestä määrittelystä, jolloin lupien hakeminen ja päätökset voidaan tehdä kokonaisuudessaan sähköisesti. Sama maanmittauslaitoksen kiinteistörekisteriin perustuva alue on käytettävissä myös rajapintojen avulla esimerkiksi koiratutkissa, jotka ovat Oma riista -sovelluksen lisäksi tärkeimmät appsit metsästäjien puhelimissa.

Palvelu levisi nopeasti käyttöön laajalle ihmisjoukolle, koska palvelumuotoilua tehtiin asiakaslähtöisesti: metsästäjät saivat kätevän sähköisen riistapäiväkirjan, joka samalla pienensi Suomen riistakeskuksen hallinnollista kuormaa. Riistakeskuksen omin sanoin “Kun asiakas saa palvelun käytöstä itselleen hyötyä, hallinto ja tutkimus saavat sen mitä tarvitsevat.” Yhtä laadukkaan riistatiedon kerääminen oli silloin ja on edelleen poikkeuksellista koko maailmassa.

Vincit kehittää ja ylläpitää järjestelmää tällä hetkellä seitsemän hengen tiimin voimin.

Olemme rakentaneet Vincitin kanssa Suomen riistakeskuksen sähköisen asioinnin Oma riista -palvelua vuodesta 2014 lähtien. Kehitystyö on ollut alusta alkaen hedelmällistä ja aidosti ketterää! Päivittäisen työmme rutiineihin kuuluu jatkuva, avoin ja rehellinen vuoropuhelu – myös haasteellisissa ja yllättävissä tilanteissa. Vincittiläisiä kuvastaa ammattiylpeys, ratkaisukeskeisyys ja sitoutuminen meidän ja asiakkaidemme ongelmien ratkomiseen, tarvittaessa vaikka 24/7. On ollut ilo tehdä töitä huippuammattilaisten kanssa ja oppia yhteisen dialogin kautta kuinka tehdä parempia digipalveluita. Jatkamme työtä edelleen 2 viikon sprinteillä, budjetit ja kriittiset aikataulut pitäen.

Ville Hokkanen Projektipäällikkö, Oma riista -palvelu

Asiakas

Suomen riistakeskus

Suomen riistakeskus edistää kestävää riistataloutta, tukee riistanhoitoyhdistysten toimintaa ja huolehtii riistapolitiikan toimeenpanosta sekä vastaa sille säädetyistä julkisista hallintotehtävistä. Vincitin toteuttama, mobiili- ja verkkopalveluna toimiva Oma riista on asiakaslähtöisesti kehitetty, helppokäyttöinen palvelu, joka tuottaa laadukasta ja luotettavaa riistatietoa ja näyttää käyttäjälle omia tietojaan. Oma riista -palvelu on muun muassa tuonut paperisen metsästyskortin rinnalle sähköisen metsästyskortin. www.oma.riista.fi

Tehdäänkö yhdessä jotain hienoa? Soita Mikolle tai paina alla olevaa nappulaa.

Mikko Kolehmainen

Business Director

mikko.kolehmainen@vincit.fi
+358 40 589 2725
LinkedIn
Seuraavaksi Superoperator