Suomen suurimpia aikauslehtiä kustantama Otavamedia uudisti kattavasti Tekniikan Maailman verkkomedia-arkkitehtuuriaan. Käyttäjälähtöisesti toteutetut parannukset tarjoavat entistä monipuolisempaa ja lukijoita osallistavaa sisältöä uudenlaisella käyttöliittymällä.

Kuvassa Tekniikan maailman näkymä läppärillä ja mobiilissa
+46 %
Kävijämäärän kasvu sivustolla
+85 %
Vierailujen kasvu sivustolla
+35 %
Uusia kävijöitä sivustolla

Haaste

Median käytön muutokset

Otavamedia kustantaa Suomessa 25 aikakauslehteä, joista monet ovat alansa markkinajohtajia. Useamman lehtiperheen myötä Otavamedian verkkosivustojen määrä oli kasvanut valtavaksi ja mediaan liittyvät muutokset olivat sysänneet tarpeen toteuttaa laajamittaista digitaalista uudistustyötä.

Tekniikan Maailma valittiin pilottikohteeksi. Suositun lehden verkkopalvelu ei vastannut enää brändimielikuvaa ja laadullisia standardeja, joita lehdeltä odotettiin. Sivusto alkoi olla myös pahasti toiminnallisuuksiltaan vanhentunut ja erityisesti haasteita oli ​tiedon hakemisen kanssa. Hakusovelluksella oli arkistosisältöä jopa yli 100 vuodelta.

Toteutus

Uudistuksia media kerrallaan

Lähdimme suunnittelemaan ja toteuttamaan Tekniikan Maailman verkkomediakonseptin, käyttökokemuksen ja toteutusarkkitehtuurin uudistuksen.​ ​Kattavaa uudistusta suunniteltiin alusta alkaen liiketoimintalähtöisesti. Tavoitteena oli toteuttaa aikaa kestäviä ja järkeviä ratkaisuja verkkomedia-arkkitehtuurissa.

Toteutukseen rakennettiin monipuolinen tiimi Vincitiltä. Työtä lähdettiin määrittelemään ja suunnittelemaan ketterin menetelmin. Toteutusvaiheessa katsottiin pitkälle tulevaisuuteen ja kaikessa tekemisessä huomioitiin korostunut mobiilin käyttö.

Toiminnallisuus

Tavoitteena oli luoda moderni käyttöliittymätoteutus, jossa hyödynnettiin vanhojen verkkosivustojen taustajärjestelmäratkaisuja. Tulevaisuudessa arkkitehtuuria pystytäänkin monistamaan asteittain myös muihin Tekniikan Maailma-Outdoor-mediaperheen brändeihin.

Lopputuloksena toimituksen järjestelmä integroitiin tekniikanmaailma.fi -sivuston taustajärjestelmään. Näin aikaisempi manuaalisia työvaiheita sisältänyt julkaisuprosessi parani merkittävästi. Jatkossa ​Otavamedian toimitus pystyy rakentamaan erilaisia kokonaisuuksia monipuolisemmin ja käyttämään tehokkaasti uudelleen vanhaa sisältöä.

 

Tulokset

Kävijämäärät kasvuun

Uudistukset ja Otavamedian itse tekemät parannukset taustajärjestelmän suorituskykyyn toivat positiivisia tuloksia. Kävijämäärä Otavamedian verkkosivuilla on kasvanut reippaasti. Yrityksen työntekijöille merkittävin parannus oli manuaalisen työn vähentyminen. Tämä on tehostanut toimituksellisen työn tekemistä määrällisesti ja laadullisesti.

Yhteistyön aikana Vincitin rooli on kasvanut ja tiimi on ollut monessa mukana. Yhteistyömme on yhä käynnissä ja jatkuu uusien digitaalisten kehitystöiden parissa.

Asiakas

Otavamedia Oy

Otavamedia on vuonna 1934 perustettu aikakauslehtiä ja verkkopalveluita kustantava yhtiö. Yrityksen aikakauslehdet tavoittavat 1,8 miljoonaa suomalaista ja verkkopalveluissa on yli 3 miljoonaa kävijää kuukausittain.

Tehdäänkö yhdessä jotain hienoa? Soita Tonille tai paina alla olevaa nappulaa.

Toni Mikkola

Director, Emerging Business

toni.mikkola@vincit.fi
+358 40 560 8892
LinkedInTwitter
Seuraavaksi Superoperator