Vincitin ja Ikaalisten Matkatoimiston yhteistyö starttasi jo kahdeksan vuotta sitten. Varausjärjestelmän uudistamisesta alkanut digitaalisten palveluiden kehitysprojekti on laajentunut jatkuvasti – ja hyvä niin. Nyt matkojaan suunnitteleville asiakkaille on tarjolla juuri sitä mitä on toivottu.

Data&analytiikka
Verkkokauppa

Joustavuutta matkojen varaamiseen

Vuonna 2014 Ikaalisten Matkatoimisto ryhtyi toden teolla pohtimaan asiakkaidensa tulevaisuuden tarpeita. Tavoite oli rakentaa kuluttajia aidosti kiinnostava matkatoimisto, jonka palvelu vastaa alan ja matkustustrendien jatkuvaan muutokseen. Ensimmäiseksi kehityskohteeksi otettiin verkkopalvelun osana oleva varausjärjestelmä, johon haluttiin mahdollisimman paljon joustavuutta ja mahdollisuuksia yksilöllisten matkakokonaisuuksien rakentamiseen. Maailmalta ei vaatimukset täyttävää työkalua löytynyt, joten se päätettiin tehdä itse. Vincitin osaaminen, näkemys ja samanhenkinen kulttuuri vakuuttivat toisen polven matkatoimistoyrittäjät, ja matka kohti toimialan digitaalista kärkeä alkoi. 

Fiksuja integraatioita ja parempaa palvelua

Vincit ja Ikaalisten Matkatoimisto miettivät yhdessä miten matkat käytännössä rakentuvat – ja mitkä asiat tekevät ihmisten kokemuksista erityisiä. Tämän pohjatyön ohjaamana verkkokauppa saatiin nopeasti kuntoon, ja analytiikkavetoinen kehitysprosessi varmisti ratkaisun asiakaslähtöisen toiminnallisuuden.  

Joustavuutta kehitettiin entisestään vuonna 2017, kun lentovaraukset yhdistettiin matkailualan laajasti käyttämään Sabre GDS -järjestelmään. Integraatio mahdollisti lentojen ostamisen reaaliaikaisesti suoraan lentoyhtiöiltä, ja samalla pystyttiin poistamaan matkatoimistolle hankittavien kiintiöpaikkojen myymiseen liittyvät riskit.  

Vuonna 2018 lentovarausten kaltainen integraatio tehtiin hotellihuoneita välittävään Sunhotels-varausjärjestelmään, ja aktiivista kehitystyötä jatkettiin myös muilla osa-alueilla. Tuoreimpana uudistuksena vuoden 2021 lopussa lanseerattiin TIM Travel, joka tarjoaa matkoja erityisesti niille, jotka eivät miellä itseään perinteisten matkatoimistojen asiakkaiksi.

Konepellin alla tapahtuu jatkuvasti

Tällä hetkellä matkailuala elää murrosvaihetta ja kuluttajien tarpeet monimuotoistuvat. Lisäksi koronan kaltaiset ulkoiset tekijät vaikeuttavat ennustettavuutta entisestään. Toiminnan digitalisointi, datavetoinen päätöksenteko sekä älykkäät integraatiot ovat auttaneet Ikaalisten Matkatoimistoa löytämään reitin menestykseen myös silloin, kun liiketoimintaan on kohdistunut yllättäviä muutospaineita. Siksi joustavuutta ja mahdollisuutta nopeaan reagointiin kehitetään Vincitin kanssa jatkossakin, ja seuraavat uudistukset kohdistuvat muun muassa verkkokauppaan, toiminnanohjausjärjestelmään sekä data-alustaan.   

Olen ollut tyytyväinen yhteistyöhömme Vincitin kanssa, ja arvostan heidän osaavia ihmisiä sekä yrityksen tapaa käydä asioita avoimesti läpi. Se on kaiken tekemisemme ja onnistumisemme ydin.

Esa Talonen TOIMITUSJOHTAJA / IKAALISTEN MATKATOIMISTO OY

Asiakas

Ikaalisten Matkatoimisto Oy

Vuonna 1991 perustettu Ikaalisten Matkatoimisto suunnittelee, valmistaa, myy ja toteuttaa kaikki matkansa itse. Yhtiö vie suomalaisia lomalle yli 20 Euroopan maahan, ja tarjoaa jokapäiväisiä lähtöjä kaikkiin suosituimpiin matkailukaupunkeihin. Vuonna 2019 yli 125 000 suomalaista nautti Ikaalisten Matkatoimiston palveluista. 

Tehdäänkö yhdessä jotain hienoa? Soita Jarille tai paina alla olevaa nappulaa.

Jari Huilla

Tech Director

jari.huilla@vincit.fi
+358 40 068 1103
LinkedIn
Seuraavaksi Puuilo