Vaivaton pysäköinti on autoilijoiden ykköstoive. Finnpark lähti rohkeasti vastaamaan tähän toiveeseen ja uudistamaan pysäköinnin toimialaa. Lopputuloksena syntyi liiketoiminta-alusta, joka mahdollistaa asiakaslähtöisen Moovy-pysäköintipalvelun. Palvelun tavoitteena oli saada kaikkiin pysäköintiympäristöihin yhtenäinen, sujuva ja helppo tapa pysäköidä.
Finnpark
Design / Software development / UI / UX
Palvelualusta, joka yhdenmukaistaa pysäköinnin toiminnot

Haaste
Pitkiä jonoja ja suuria kustannuksia
Parkkihallien käyttämisen haasteet ovat tuttuja useille autoilijoille. Pysäköintilipukkeet hukkuvat tai vaurioituvat, talvella jäätyvät autojen ikkunat vaikeuttavat halleihin sisäänajoa ja massatapahtumien jälkeen kassoille syntyy pitkiä jonoja. Myös pysäköintioperaattoreille laitteet ja pysäköintilipukkeet sekä luvat aiheuttavat paljon työtä ja kustannuksia.
Pysäköinnin palveluita tuottava Finnpark halusi tuoda paremman ja yhdenmukaisemman asiointikokemuksen asiakkailleen. Toimialan muutos ja kilpailijakentän monipuolistuminen toivat osaltaan myös paineita oman toiminnan ja palveluiden kehittämiseen. Yritys päätti toteuttaa palvelualustan, johon kaikki pysäköinnin tarjoajat sekä autoilijat voivat liittyä.
Toteutus
Alustatalouden tehokas hyödyntäminen
Palveluiden tuottamisen tavaksi valittiin platform-liiketoimintamalli. Palvelun konseptointivaiheessa pidettiin useita workshoppeja, joissa osallistettiin käyttäjiä ja sidosryhmiä palvelun kehittämiseen. Tämän seurauksena syntyi pysäköintipalvelun tuottajien ja autoilijoiden kohtauspaikka, Moovy.
Autoilijoille palvelu näyttäytyy Moovy-mobiilisovelluksen muodossa, mikä helpottaa ja nopeuttaa autoilijoiden arkea. Moovyn avulla voi ajaa parkkihalleihin ikkunaa avaamatta. Auto tunnistetaan rekisterikilven perusteella sisään- ja ulosajon yhteydessä, puomi aukeaa ja pysäköinti alkaa ja päättyy automaattisesti. Pysäköintimaksut veloitetaan asiakkaan maksukortilta jälkikäteen. Pysäköintihallien lisäksi Moovy-palvelu on käytössä myös kadunvarsipysäköinnissä.
Tulokset
Alan ehdoton edelläkävijä
Sovellus on saanut autoilijoilta erittäin hyvää palautetta. Erityisesti on pidetty suoraviivaisesta ja helposta hallipysäköinnistä sekä käyttöönotosta. Moovy-palvelu on mahdollistanut toimialan kehittymisen ja vahvistanut Finnparkin asemaa edelläkävijänä. Palvelu on käytössä useissa Suomen kaupungeissa sekä halli- että katupysäköinnissä. Helsingissä Moovy on käytössä P-Triplassa, jossa on 2 300 parkkipaikkaa, P- Töölössä ja useassa Pasilan pysäköintihallissa. Helsingin kadunvarsipysäköintiin Moovy otettiin käyttöön syksyllä 2020.
Palvelumuotoilusta vastasi Passi & Ripatti Oy.
Asiakkailla on kaikilla omat toiveensa ja tarpeensa pysäköinnin hallintaan. Vincitin kavereilla on ollut halua ja kykyä suoraviivaistaa ja yhdenmukaistaa näitä toimintamalleja. Lopputuloksena palvelusta on muodostunut sekä kohteen omistajalle että hänen pysäköintiasiakkailleen äärimmäisen helppokäyttöinen.
Asiakas
Moovy-parkkipalvelu
Moovy on parkkipalvelu ja markkinapaikka, joka kokoaa yhteen autoilijat ja parkkiruutujen tarjoajat. Se avaa puomit uuteen liikkumisen vapauteen, jossa sama palvelu toimii eri pysäköintiympäristöissä halleissa, kaduilla ja muilla pysäköintialueilla.