Finlaysonin uusi tuotetietoratkaisu suoristaa mutkat sekä teknisestä järjestelmästä että sisäisistä toimintatavoista. Asiakas saa yhtenäistä, brändinmukaista ja ajantasaista tuotetietoa kanavasta riippumatta, eivätkä manuaalinen näpyttely ja copypaste-työ enää vie aikaa ja resursseja.

Tuotekokemuksen hallinnan ratkaisu

Tuotekokemuksen johtaminen

Tuotekokemuksen jakelu

Visuaalisen mediakokemuksen optimointi

Tuotekokemus omiin käsiin

200-vuotias Finlayson on yksi maamme vanhimpia yrityksiä ja rakastettu kodintekstiilibrändi. Finlayson halusi modernisoida tuotetietoratkaisunsa siten, että se tarjoaisi asiakkaille vahvemman ja yhtenäisemmän brändi- ja tuotekokemuksen kaikissa kanavissa. Aiempi tuotetietojärjestelmä vaati paljon manuaalista työtä eikä palvellut liiketoiminnan todellisia tarpeita. Uudelta työkalulta kaivattiinkin kyvykkyyttä automatisoida toimintoja järkevissä paikoissa ja mahdollisuuksia omavaraiseen työhön sekä kehittämiseen. Tuotetiedon kehittäminen haluttiin tuoda osaksi yrityksen jatkuvaa kokonaisvaltaista digikehitystyötä.

Teknologia ja toimintatavat sujuvaksi tuotetietoratkaisuksi

Puhelu Vincitin tiimin kanssa vakuutti, että oikea yhteistyökumppani oli löytynyt. Projektissa ei tyydytty pelkkään järjestelmän uusimiseen, vaan tuotekokemusta ja -prosessia lähdettiin rohkeasti katsomaan kokonaisuutena niin, että ratkaisu vastaa kaikkien sidosryhmien tarpeita sekä talon sisällä että ulkopuolella.

Tuotetietoratkaisun tekninen perusta muodostuu uudesta tuotetiedon hallintajärjestelmästä ja medianhallintatyökalusta esimerkiksi tuotekuvien ja -videoiden hallintaa ja jakelua varten. Tuotetiedon hallintaan hyödynnettiin Akeneo PIM Enterprise Edition -ratkaisua, ja visuaalisen mediakokemuksen optimointi toteutettiin Cloudinary DAM avulla. Teknisen ratkaisun päälle muodostettiin uusi, toimiva tuoteprosessi, johon kuului vahvasti myös sisäisten toimintatapojen tarkastelu uudesta näkökulmasta. Vincitin tiimi auttoi tunnistamaan prosessien kehitystarpeita ja suoraviivaistamaan tekemistä.

Vahva brändi, parempi kokemus

Uusi työkalu antaa avaimet tuoda brändiä paremmin esille tuotekokemuksen kautta ja takaa, että asiakkaat saavat tuotteista yhtenäistä, relevanttia ja ajantasaista tietoa. Projekti antoi nopeasti mahdollisuuksia tuotetiedon kehittämiseen jo työstövaiheessa, ja automatisointi ja manuaalisen työn väheneminen on parantanut tuotetiedon laatua. Tuotteiden julkaiseminen myyntikanaviin on helpottunut huomattavasti, eikä tuotetiedon ylläpito vaadi enää vahvaa teknistä tukea. Tuotetiedon parantaminen on ottanut vakiintuneen paikkansa osana jatkuvaa kehitystyötä, ja skaalautuvuuden ansiosta uusi järjestelmä tukee kasvua myös tulevaisuudessa.

Anna-Leena Kaunisto
Digital Development Manager

Finlayson

Yhteistyö Vincitin kanssa on ollut todella avointa ja sujuvaa alkumetreiltä asti. Hankkeen aikataulu oli erittäin tiukka, mutta toimivan yhteistyön ansiosta saimme homman maaliin ajoissa. Onnistumisen elementtejä oli keskusteleva, kysyvä ja kyseenalaistava ilmapiiri, minkä avulla pystyttiin välttämään sudenkuoppia.

Vaikka uusi ratkaisu ei ole ollut käytössä vielä kovin pitkään, olemme saaneet sisäisesti jo paljon positiivista palautetta ja kehitysideoita. Pienistä puroista syntyy iso joki, ja tuotekokemuksen parannukset hyödyttävät sekä asiakasta että omia työntekijöitämme.

Asiakas

Finlayson

200-vuotias Finlayson on yksi maamme vanhimpia yrityksiä ja rakastettu kodintekstiilibrändi. Skotlantilainen James Finlayson tupsahti vuonna 1820 Tampereelle, jossa silloin oli pari tuulen pieksemää tupaa ja valjastamaton koski. Muutaman vuosikymmenen kuluttua samalla paikalla oli Pohjoismaiden suurin teollinen yritys, jolla oli oma kirkko, sairaala, koulu ja palokunta. Tänä päivänä Finlaysonilla ollaan vakuuttuneita siitä, että ainoa oikea tapa kunnioittaa yrityksen historiaa, on toimia yhtä vastuullisesti, rohkeasti ja ennakkoluulottomasti kuin sen varhaiset omistajat. Finlaysonilla on Suomessa 23 vakituista myymälää ja vaihtuva määrä pop-up -myymälöitä. Lisäksi tuotteita on saatavilla verkkokaupasta Finlayson.fi sekä hyvin varustelluilta jälleenmyyjiltä kautta maan. Finlaysonin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 43 miljoonaa euroa ja yrityksen palveluksessa oli vuoden lopussa noin 155 henkilöä.

Tehdäänkö yhdessä jotain hienoa? Soita Jussille tai paina alla olevaa nappulaa.

Jussi Korhonen

Head of PXM

jussi.korhonen@vincit.fi
+358 44 561 8952
LinkedIn
Seuraavaksi Tuotekokemuksen hallinta