Uusi digistrategia tarjoaa autoalan pitkän linjan perheyritykselle selkeät ja priorisoidut kehityskohteet, joihin tarttua, kun heille sopii. Auditoinnin, haastatteluiden ja työpajojen pohjalta syntyi kattava näkemys datan käytöstä ja asiakaskokemuksesta. Vincit tuotti Autosalvalle digitaalisen kehityksen pelikirjan, josta on apua tietojärjestelmien, myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä pitkälle tulevaisuuteen.

Kirkkaampi kuva datalähteistä ja digitaalisesta asiakaspolusta

Autosalvalla oli käytössään erilaisia tietojärjestelmiä, joista jokainen tuotti dataa liiketoiminnasta ja asiakkaista. Yrityksellä oli tarve selvittää, mistä tietoa saadaan, missä määrin se on hyötykäytössä ja miten se liikkuu eri järjestelmien välillä. Samalla haluttiin arvioida järjestelmien nykymahdollisuudet ja uudistustarpeet sekä kartoittaa digitaalinen asiakaskokemus ja löytää ehdotuksia sen kehittämiseksi.

Kattavasta tiedonkeruusta selkeäksi digistrategiaksi

Vincit auditoi Autosalvan ICT-infran, käytettävissä olevan datan ja sen mahdollisuudet sekä digitaalisen asiakaspolun. Datan hyödyntämisestä saatiin arvokasta tietoa työntekijöitä haastattelemalla. Lisäksi tiimi fasilitoi joukon työpajoja, joissa käytiin läpi koottua materiaalia sekä asiakaspolun kosketuspisteitä ja niiden kehittämistä. Olennainen osa työtä oli myös katsaus kansainvälisiin trenditutkimuksiin, jotka kertoivat laajemmin autoalan suunnasta.

Suuri osa projektista tehtiin etänä käyttäen työkaluna yhteistä Miro-taulua, johon sekä Vincitin että Autosalvan tiimeillä oli jatkuva pääsy. Kun kokonaisuus alkoi hahmottua, Vincitin tiimi teki siitä selkeän yhteenvedon ja kokosi kehitysehdotukset, jotka priorisoitiin yhdessä Autosalvan kanssa.

Toteuttamista vaille valmis kattaus strategisia hankkeita ja taktisia täsmäiskuja

Digitaalisen kehityksen pelikirja on Autosalvalle konkreettinen työkalu, jonka kehityskohteisiin voidaan tarttua heille sopivassa aikataulussa. Pidemmän aikavälin strategisia hankkeita ja taktisia täsmäiskuja on kirjattu pelikirjaan kaikkiaan parikymmentä. Ehdotukset ulottuvat mobiilisovelluksen ominaisuuksista datainfrastruktuurin parantamiseen ja laajempiin palvelumuotoilullisiin ajatuksiin, jotka auttavat palvelemaan eri asiakassegmenttejä yhä paremmin. Mukana on jopa ideoita asiakkaiden aktivointiin pelillisyyden keinoin.

Korkeimmalle priorisoidut kehityskohdat Autosalpa on jo ottanut työn alle kumppaniensa kanssa. Töitä tehdään muun muassa liidien hallinnan ja markkinoinnin mittaamisen parissa.

Jukka Sirén
rahoitusjohtaja

Autosalpa

”Saimme projektista runsaasti ehdotuksia ja asiantuntevaa kartoitusta. Vincit kuvasi hyvin sitä, miten käymme tällä hetkellä keskustelua asiakkaiden kanssa eri kanavissa, jääkö siitä jälkiä ja miten yhteydenpito jatkuu. Näimme, millaista tietoa meillä jää käsittelemättä. Kaikkiin kehityskohteisiin ei ole mahdollista tarttua kerralla, mutta käteen jäi lista hyviä nostoja, joita voidaan ryhtyä tulevaisuudessa kehittämään. Tietojärjestelmiin liittyvien parannusten lisäksi ideoita riittää markkinointiin ja myynnin kehitykseen.”

Asiakas

Autosalpa

Autosalpa on perheyritys, joka on menestynyt autoalalla reilun 60 vuoden ajan. Autosalvan tarina alkaa Kouvolasta vuonna 1957. Vuosien varrella yritys on kasvanut ja laajentunut Kouvolasta kuudelle muulle paikkakunnalle: Kotkaan, Porvooseen, Lahteen, Keravalle, Hämeenlinnaan ja Hyvinkäälle. Autosalvassa työskentelee lähes 230 työntekijää, ja vuonna 2020 liikevaihto oli 171 miljoonaa euroa. Merkkiedustukseen kuuluvat Volvo, Renault, Dacia, Hyundai, Nissan ja BMW-huolto.

Tehdäänkö yhdessä jotain hienoa? Soita Jarille tai Ristolle tai paina alla olevaa nappulaa.

Jari Huilla

Tech Director

jari.huilla@vincit.fi
+358 40 068 1103
LinkedIn

Risto Nykänen

Principal Executive Advisor

risto.nykanen@vincit.fi
+358 40 716 9849
LinkedIn
Seuraavaksi Vincit Now – Digitaalinen transformaatio & liiketoimintamuotoilu