Alkotoive koostuu asiakkaalle näkyvästä, kolmella kielellä toimivasta verkkosivusta sekä sisäisestä toiveiden hallintajärjestelmästä. Automatiikka helpottaa raportointia, ja tekoäly validoi toivomusdatan oikean ihmisen lähettämäksi ja estää näin väärinkäytöksiä.
Alkotoive-palvelun ensimmäinen versiopalvelu tuotettiin Innovation Labissa kolmen viikon sprintissä tammi–helmikuussa 2020. Ensimmäisten puolentoista viikon aikana suunniteltiin palvelun ulkoasu ja toiminnallisuudet sekä myymälämateriaalit. Sprintin toinen puolisko käytettiin tekniseen kehitykseen.
Palvelua pilotoitiin kahden kuukauden ajan neljässä myymälässä. Tänä aikana kerättiin palautetta asiakkailta ja henkilökunnalta sekä koeponnistettiin toiveiden käsittely ja tuotteiden toimittaminen myymälöihin. Palaute oli positiivista, ja toukokuussa 2020 palvelu päätettiin laajentaa koko ketjuun.
Ketteryyttä keskittymällä ja hyödyntämällä vanhaa
Olemassa oleva mikropalveluarkkitehtuuri nopeutti uuden digipalvelun kehitystä, sillä Alkotoive voitiin rakentaa vanhojen komponenttien pohjalta. Sisäiset hallintatyökalut perustuvat Vincitin Alkolle aiemmin tekemiin mikropalveluihin, mikä tekee uudesta palvelusta henkilökunnalle vaivattoman käyttää.
Lisää ketteryyttä kokeiluun toi kokonaisuuden ajatteleminen kolmessa osassa: asiakkaalle näkyvä palvelu, Alkon sisäinen toiveiden hallintaprosessi sekä palvelun käytön laajuus. Ensimmäisessä vaiheessa keskityttiin asiakkaan näkökulmaan, kun taas sisäiset prosessit tehtiin kevyiksi ja pilottiin valittiin vain neljä myymälää. Pilotin jälkeen perspektiiviä laajennettiin, panoksia laitettiin sisäisten datamallien ja raportoinnin kehittämiseen ja palvelu vietiin kaikkiin myymälöihin.