Pasi Kovanen

Pasi Kovanen

Software with Passion.

Meiltä on usein kysytty tavoista kerätä asiakkailta palautetta toteuttamistamme verkkopalveluista ja erityisesti niiden käytettävyydestä. Esittelen lyhyesti kaksi hyväksi havaitsemaamme työkalua: A/B testauksen ja lämpökartat. Niiden avulla saadaan vaivatta selvitettyä käyttäjien käyttäytymiseen vaikuttavia seikkoja ilman että heidän tarvitsee tietoisesti osallistua prosessiin.

A/B testaus

A/B testauksessa yksinkertaisimmillaan tehdään palvelun halutuista osioista kaksi versiota joita näytetään eri käyttäjille, ja määritellään metriikat joilla versioita verrataan. Esimerkiksi Facebook hyödynsi A/B testausta tuodessaan aikajana-toiminnallisuuden aluksi vain osalle käyttäjistä.

A/B testauksessa Vincitillä on eniten kokemusta Optimizely-työkalusta. Se on helppo ottaa käyttöön, ja sen avulla useimpien muutosten toteuttaminen onnistuu helposti täysin selaimen kautta. Esimerkkejä Optimizelyn käytöstä löytyy yrityksen blogista.

Lämpökartta

Lämpökartta tarkoittaa yksinkertaisimmillaan lämpökameran kuvalta näyttävää näkymää, josta selviää verkkopalvelun sivun osat joita käyttäjät useiten klikkaavat tai joissa hiirtä on eniten liikutettu. Käyttämämme CrazyEgg-palvelun mukaan silmien ja hiiren kohdistimen liikkeellä on vahva korrelaatio, joten lämpökarttojen avulla voidaan usein paikallistaa käyttöliittymän ongelmia. Esimerkkejä CrazyEgg sivulla.

Yhteiskäyttö

Eniten hyötyä Optimizelysta ja CrazyEggistä olemme saaneet, kun molemmat on otettu käyttöön samanaikaisesti. Tällöin sivuston eri versioiden vertailu on helppoa kun siinä voidaan hyödyntää kerätyn metriikan lisäksi lämpökarttoja.

Optimizely ja CrazyEgg ovat maksullisia palveluita, mutta molempia voi kokeilla rajoitetusti kuukauden ajan. Ilmaisiakin vaihtoehtoja on olemassa.

Tykkäsitkö artikkelista?

Anna pienet aplodit!

Kommentit

  • Mielenkiintoista että olette käyttänyt A/B-testausta ja lämpökarttaa verkkopalveluiden suunnittelussa. Onko jotain case-esimerkkejä mistä voisi kertoa lisää?

  • Pasi Kovanen

    Lämpökarttoja olemme nyt käyttäneet jo useissa asiakasprojekteissa. Sen käyttöönotto kun onnistuu hetkessä. Kuukauden jälkeen asiakkaalla on mahdollisuus päättää haluaako maksaa niistä jatkossa vai onko riittävästi tietoa jo saatu. Esimerkiksi eräässä projektissa lämpökartta paljasti heti sen, että osa käyttäjistä ei ymmärtänyt oikein palvelun valikkorakennetta (koska sivun alalaidan sitemap oli niin käytetty).

    A/B testausta olemme toistaiseksi hyödyntäneet pääasiassa omilla kotisivuillamme. A/B:stä uskon olevan erityisesti hyötyä kuluttajapalveluissa, joissa ensimmäiset viisi sekuntia ratkaisevat usein mitä käyttäjä palvelusta ajattelee.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *