Vinkkejä listautumisannin markkinointiin

Listautumisanti on yritykselle ainutkertainen tilaisuus, ja usein myös sen toteuttaville henkilöille uusi kokemus.  Alla tuoreeltaan markkinointivinkkejä tuleville listautujille.

Älä keskity vain sijoittajiin

Monille listautumisanti on yrityksen historian suurin markkinointipanostus. Siksi ihmetyttää, että usein keskitytään vain merkintöjen haalimiseen eikä ajatella laajemmin annin mukanaan tuomaa näkyvyyttä.

Me emme nähneet sijoittajia erillisenä ryhmänä, vaan oletimme että huomattava osa tulevista omistajista voi olla myös työntekijöitämme tai asiakkaitamme - nykyisiä tai tulevia. Erityisen tarkkoja olimme siitä, että potentiaalisille sijoittajille osoitettu viestintä on linjassa meidän muun, ulkoisen ja sisäisen kommunikaation kanssa.

Annin kärkiviestiksi valitsimme "Sijoita Euroopan parhaaseen työpaikkaan", ja esimerkiksi markkinointiesitteessä toimme esille myös asiakkaitamme. Road show -tapahtumissa kerroimme Vincitin kulttuurista, ja Tampereen tapahtuman päätteeksi järjestimme tutustumisen työtiloihimme.

Listautumisesta saatu huomio näkyy selvästi työhakemusten määrässä. Lisäksi kirjoittamaamme Ohjelmistokehityksen ostajan pikaopasta ladattiin runsaasti.

Aloita kiiman kasvattaminen ajoissa

Jostain syystä tyypillinen listautujayritys kertoo aikeistaan paria viikkoa aikaisemmin. Me aloitimme herutuksen jo viime vuoden kesällä. Viime syksynä tilasimme Vincitin Teslaan monien bongaamat IPO-16-erikoiskilvet:

OP4_6737

Poikkeuksellisen aikainen ulostulo on tuonut mukanaan paljon näkyvyyttä ja toivottavasti tulee innoittamaan myös muita.

Muista sijoitusbloggaajat ja muut aktiiviset piensijoittajat

Järjestimme VIP-tilaisuuden Helsingin konttorillamme päivää ennen listautumisannin alkua, ja kutsuimme paikalle bloggareita sekä sijoitusaiheisilla keskustelufoorumilla aktiivisia ihmisiä.

Lisäksi osallistuimme itsekin Kauppalehden keskustelualueella antiamme koskevaan säikeeseen. Varsinaisiin antia koskeviin kysymyksiin emme lähteneet siellä vastaamaan, koska hyvin pian ajauduttaisiin tilanteeseen jossa emme voi kommentoida esitettyjä kysymyksiä. Sen sijaan päädyimme tarkoituksella ruokkimaan vähän trolleja ja sitä kautta osoittamaan että seuraamme keskustelua, vaikka emme siihen valitettavasti annin aikana juuri voineet osallistua.

Järjestä roadshow

turku

Järjestimme piensijoittajille tarkoitetun esittelytilaisuuden neljällä paikkakunnalla: Helsingissä, Tampereella, Oulussa ja Turussa. Roadshown voi järjestää yksin tai kumppanin kanssa. Me päädyimme käyttämään apuna Nordnetia, ja saimmekin kaikilla paikkakunnilla salin joko loppuunmyydyksi tai lähes täyteen. Olisi se ehkä itsekin onnistunut, mutta annin aikana on niin paljon tehtäviä asioita että ilomielin ulkoistimme tapahtumien markkinoinnin. Nordnetin lisäksi ainakin Osakesäästäjien Keskusliitto auttaa mielellään roadshown järjestämisessä.

Tampereen tapahtuman striimasimme itse verkkoon. Suorana lähetyksenä sitä seurasi runsaat 200 katsojaa, ja yhteensä tallennusta on tämän kirjoittamisen hetkellä katsottu lähes 1800 kertaa.

Järjestä pressitilaisuus

Tämä kuulostaa ilmeiseltä, mutta silti omista suunnitelmistamme pressitilaisuus oli unohtunut. Onneksi tarjoutui sopiva tilaisuus kuulla aiemmin listautuneen Nixun vinkkejä (terveiset Jyrille!). Oman tilaisuutemme järjestimme listautumisannin alkamista edeltävänä päivänä.

Postita markkinointiesitteitä, tai sitten älä

Juupas-eipäs-pallottelun jälkeen päädyimme postittamaan muutama tuhat markkinointiesitettä henkilöille, jotka jo omistivat saman toimialan yrityksiä. Osoitetiedot tilasimme Euroclearista. Olen vähän kahden vaiheilla postittaisimmeko vielä esitteitä, jos anti toteutettaisiin uudestaan. Todennäköisesti kuitenkin näin tekisimme, koska mielestäni esitteemme toimii ihan hyvänä yrityksen yleisesittelynä, vaikka lakisyistä teksti onkin paikoin sangen puisevaa. Toisaalta lähtökohtaisesti vastustan kaikenlaista paperi-spammia.

Älä osta bannerimainontaa

Olen käyttänyt itse mainosten estäjiä selaimissa siitä lähtien kun ne tulivat saataville, ja koen bannerit hyvin häiritseviksi silloin harvoin kuin niitä joudun katselemaan. Niinpä en missään nimessä halunnut myöskään niitä käyttää annin markkinointiin, vaikka bannerimainonnan myyjät tekivätkin parhaansa yrittäessään vakuuttaa minut niiden tehokkuudesta.

Älä osta lehtimainoksia

Lienemme ensimmäinen listautuva yritys, joka ei ostanut yhtään palstamillimetriä mainostilaa mistään lehdestä. Perinteinen mainonta on niin kallista, että samalla rahalla saa paljon kaikenlaista muuta kivaa. Lisäksi on hyvin vaikea mitata lehtimainonnan vaikutusta. Tästä syystä ilmoitusmyyjätkin puhuvat aina vain levikistä.

Hyödynnä työntekijät

Kyselimme henkilöstöltä etukäteen, kuinka moni haluaisi autoonsa väliaikaisen tarran listautumisantia mainostamaan. Kiinnostuneita löytyi runsaasti, ja niinpä Vincitin omien autojen lisäksi myös työntekijöiden menopeleihin liimattiin IPO-ilosanomaa:

toyota

Muista sissimarkinointi

Tampereella Hämeensillan patsaita aina välillä pimpataan erilaisissa tapahtumissa luvalla tai ilman, ja halusimme osaltamme juhlistaa sitä että tamperelaisten listautuneiden yhtiöiden pieni joukko kasvaa yhdellä. Niinpä virittelimme yhden patsaan kouraan antia mainostavan salkun:

patsas

Salkkua ei mediassa noteerattu mutta tuhannet ihmiset ovat sen varmasti päivittäin nähneet ja toivottavasti se on sillalla kävelevien päivää vähän piristänyt. Muutaman päivän jälkeen salkku hävisi, eikä sen nykyisestä sijainnista ole tietoa. Vinkki salkun uudelle omistajalle: kannattaa avata se!

Lopuksi: älä ole tylsä!

Perinteinen sijoittajaviestintä on tylsää ja koostuu lähinnä käppyröistä, pukumiesten kuvista sekä tekstistä jota kukaan ei koskaan lue. Kuten aiemmin mainitsin, ei listautumisen yhteydessä voi laista ja muista ohjeistuksista johtuen revitellä miten sattuu, mutta jokaista asiaa ei kannata käydä kysymässä lakimiehiltä, noilta lannistuksen mankeleilta.

Sijoittajatilaisuuksiin pyrimme tuomaan mukaan huumoria eikä tiedotteita kirjoittaessa karvalakki kiristänyt päätä. Markkinointiesitteeseen piilotimme pari kevennystä. Lupaan että pieniä piristyksiä on luvassa jatkossakin listautuneen yrityksen taipaleellamme!

Pasi Kovanen

Pasi Kovanen
Software with Passion.

Liity keskusteluun