Show Me the Money!

Esimerkiksi auto- ja asuntokaupassa kaupankäynti aloitetaan usein käytössä olevasta rahamäärästä, jotta voidaan etsiä asiakkaalle sopivin ratkaisu.

Valitettavasti ohjelmistoalalla asiakkaat joskus suostuvat paljastamaan budjetin vasta saatuaan tarjouksen - joka voi ylittää maksukyvyn pahimmillaan moninkertaisesti. Tämä luonnollisesti turhauttaa sekä toimittajaa että asiakasta.

Kun budjetti on tiedossa jo keskustelun alussa, voidaan varmistua siitä että asiakkaan odotustaso on realistinen. Tällöin myös toimittaja voi tarvittaessa auttaa projektin sisällön karsimisessa, jotta annetussa raamissa voidaan pysyä.

Pasi Kovanen

Pasi Kovanen
Software with Passion.

2 kommenttia

Tämähän kumpuaa luultavasti (ainakin osittain) siitä, että moni asiakas olettaa ymmärtävänsä ohjelmistokehitystä ja sen lainalaisuuksia ratkaisevasti toimittajaa huonommin, mistä taas seurauksena on kusetetuksi tulemisen pelko, mitä puolestaan taklataan pitämällä ne vähät valttikortit hihassa viimeiseen asti.

Voisiko tällaisen ajattelumallin takana olla monien jättihankkeiden epäonnistumisesta syntynyt pienoinen ohjelmistopalvelualan imago-ongelma?

Jarmo S sanoo:

Luoottoremonttireiskn vastaus kysyessäni keittiörempan hintaa oli, että “paljonko sulla on rahaa?”. Oikeassa oli, kaikki meni.

Softabinesksen ongelma on huonoti hahmotettu hintamielikuva niin tarjouksissa kuin odotuksissa. Hinta on toki aina korkeain mahdollinen.

Toisaalta open source on “ilmaista”, Intiassa tuntipallkka on jotain ihan muuta.

Julkisten hankkeiden avoimuus auttaisi koko alaa. Julkistetaan tarjouskilapilun tuloshinnat ja lisätöiden laskutusperusteet.

Liity keskusteluun