SEOn siinä


Eli kuinka palata koulun penkille työn ohessa

Kesä 2010. Siinä se nyt on! Tietojenkäsittelyn ammattikorkeakoulututkinnon todistus. Takana 16 vuotta koulun penkillä istumista ja lupaan itselleni: ei ikinä enää. Kiitos vain kuivat luennot, jotka saivat melkein nukahtamaan sekä tenttejä edeltävät yöt, jotka koettelivat unenlahjoja. Kyllä tästä eteenpäin työ tekijäänsä opettaa.

Syksy 2017. Kyllähän se työ on opettanut. Harvoin on päiviä, jolloin mitään uutta ei tulisi vastaan. Uusien asioiden opettelu työn ohessa on kuitenkin pirstaleista ja päähän tulee kerättyä vain sen minimimäärän dataa, jolla nippa nappa selviää eteenpäin juuri käsillä olevasta tehtävästä. Aika on kullannut muistot opiskelusta ja sitä alkaa pohtimaan, miten omaa osaamista voisi vielä syventää työn ohessa. Itse olen ammatillisesti jäänyt jonnekin koodaamisen ja markkinoinnin välimaastoon ja pohdin monia suuntia ennen kuin päädyin aiheeseen, joka kiinnosti itseäni, mutta hyödyttäisi myös tiimiä.

Ensin kysyin mielipidettä tiimiltä ja kun vihreä valo oli saatu, jätin Laas-palvelupyynnön halustani opiskella hakukoneoptimointia. Etsin itselleni sopivan verkkokoulutuksen Kalifornian yliopistosta ja esittelin koulutuksesta aiheutuvat kulut eteenpäin Vincitillä. Kun HR hyväksyi palvelupyynnön, sain kannustuksen lisäksi tiedon että Vincit maksaa koko kurssimaksun. Koska käytin opiskeluun vapaa-aikaani oli Vincit valmis tarjoamaan Competence development -bonusta jokaisesta opiskeluun käytetystä tunnista, aina kymmeneen tuntiin asti kuukaudessa. Tämähän on parempaa kuin opintotuki! (Vincitillä uskotaan, että työntekijä tarvitsee myös lepoa ja siksi itsensä kehittäminen on rajattu kymmeneen tuntiin kuukaudessa.)

Aloitin keväällä 2018 opiskelun amerikkalaisten SEO-gurujen opissa. Vaikka aihe oli kiinnostava, täytyy myöntää, että kun kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen istahdat passiivisesti tuijottamaan opettajaa ruudulta, opiskeluajan tuoliin nukahtamisen taito meinasi ajoittain palata. Eikä se ajateltu 10 tuntia kuukaudessa riittänyt mihinkään, vaan kurssi söi paljon enemmän aikaa kuin ajattelin. Nyt kun ansioluettelossa komeilee SEO-sertifikaatti, voin todeta että kyllä kannatti. Sen lisäksi, että voi tuntea riemua kovalla työllä ansaitusta saavutuksesta, on matkalla saanut nauttia ammatillisista oivalluksista ja ahaa-elämyksistä, joihin ei normaalin työpäivän ohessa olisi ehtinyt syventymään.

Jos mietit opiskelun aloittamista työn ohessa, sanoisin että ei muuta kuin rohkeasti nokka kohti uusia haasteita. Lupaan, että lopputulos on palkitseva.

Tässä vielä muutama ei-niin-tekninen optimointivinkki alkupaloiksi:

1. Älä juksaa.
Googlella on varmasti pidempi lista “naughty or nice” -tapauksista kuin Joulupukilla. Kirjoittelemalla nettisivuille mitä sattuu ja erityisesti toistamalla samaa hakusanaa tolkuttomasti, vähennät pisteitäsi ja saatat helposti valahtaa mustalle listalle. Myös käyttäjät arvostavat järkevää ja helposti luettavaa sisältöä.

2. Televisio, telkkari, telkku, TV, töllötin vai toosa?
Käytä sisällössä sanoja, joita käyttäjäsi hakevat. Eri puolilla Suomea eri ikäiset ihmiset käyttävät samoista asioista aivan erilaista termistöä. Jos kohderyhmäsi on kapea, yritä puhua kohderyhmäsi kanssa samaa kieltä. Laajemmissa yhteyksissä suosittelen pitäytymään mahdollisimman puhtaassa ja selkeässä kielenkäytössä.

3. Täytä kaikki aukot.
Title tag, meta description, og tag, twitter tag, you name it. Mihin ikinä saat tungettua sisältöä, käytä tilaisuutta hyväksesi. Varsinkin ne unohdetut ja piilossa olevat meta-kentät. Yleisimmin nettisivuilla unohtuu täyttää kuvien alt-tagit, jotka eivät ole tärkeitä pelkästään Googlelle, vaan myös näkörajoitteisille.

4. Tee oma sivu kaikelle.
Mieti mille asialle haluat näkyvyyttä ja tee oma sivu sille. Google arvostaa enemmän sivua, joka antaa käyttäjälle helpon vastauksen, kuin sivua, josta käyttäjän tarvitsee poimia vastauksensa useiden aihealueiden joukosta.

5. Olikohan tässä jo kaikki.
Ei ollut ja sama pätee sivustoosi. Google rakastaa sivustoja, jotka kehittävät sisältöään. Hyvä esimerkki jatkuvasta sisällöntuotannosta on blogit, mutta voit myös miettiä, mitä muuta sivustoltasi vielä puuttuu. Pystyisitkö palvelemaan asiakkaitasi paremmin vaikka kysymys/vastaus -osiolla, jonne sujautat samalla muutaman oleellisen hakusanan?

Taila Kilpikoski

Taila Kilpikoski
Passionate Web Developer

Liity keskusteluun