Qt World Summit 2017


Kävijöiden kertomana

Kävimme kolmen keskivartalolihavan koodarin kesken kääntymässä Keski-Euroopassa. Kivaa!

Tässä kerromme lyhyesti reissustamme vuoden 2017 Qt World Summitiin. Qt World Summit on vuosittainen tapahtuma, jossa kehittäjät, käyttäjät ja mahdolliset muut asiasta innostuneet kokoontuvat yhteisten asioiden ääreen kuulemaan menneitä, nykyisiä ja tulevia Qt-rintamalla ja vähän vierestäkin. Tänä vuonna konferenssi järjestettiin Berliinissä.

Tästä sisään

Nykyajan hipstereille ja muillekin asiaan vihkiytymättömille kuitenkin ensin vähän alustusta.

 

Mikä ihmeen Qt

Qt on lyhyesti ilmaistuna C++ -pohjainen avoimen koodin järjestelmäriippumaton sovelluskehitysympäristö. Alkuperäinen idea sen toteuttamiseen syntyi vuonna 1990, kun Haarvard Nord ja Eirik Chambe-Eng tarvitsivat kehitysympäristön, jolla voisivat tehdä käyttöliittymän yhdellä kertaa useammalle alustalle.

Ensimmäisen julkisen Qt-version julkaisi Trolltech jo yli 20 vuotta sitten. Tuolloin tuki oli ainoastaan X11/Linux käyttöön. Sittemmin Qt on saanut työpöytäkäytössä tuen muun muassa Windows:lle ja OS X:lle. Tuki löytyy myös mobiilikehitykselle (mm. Android, iOS), RTOS- ja Linux-pohjaisille sulautetuille järjestelmille ja niin edelleen. Tukea on myös lisätty jatkuvasti erilaisille UI-teknologioille sekä laite- ja ympäristöriippuvaisille asioille kuten antureille sekä lukuisille yhteysteknologioille kuten Bluetooth ja NFC.

Nykyisellään Qt:n kehitykseen osallistuu laaja joukko yksityisiä kehittäjiä ja yrityksiä, mutta päävastuu kehityksestä on The Qt Company:lla.

 

Tehokasta toimintaa

Kokeneina Berliinin matkaajina osasimme heti ensimmäisenä päivänä hoitaa exit-planin mukaiset asiat kuntoon. Eli tuliaiset kaupasta kainaloon, hotelli haltuun ja sopiva virkistäytyminen lähikuppiloissa oikeaan tunnelmaan virittäytyen. Hotellin valinnassa olimme huomioineet tietysti sijainnin, jotta siirtyminen konferenssiin on helppoa ja lisäksi muita erityistekijöitä kuten aamupalalla tarjottavan kuohuviinin. Näin varmistettiin sujuva konferenssielämys alusta loppuun ilman turhia arkisia häiriöitä.

Onnistunut aamu avataan oikeilla ravinteilla

Esitapahtumat

Varsinaista tapahtumaa edelsi sekä Qt Contributors Summit että koulutuspäivä. Näistä osallistuimme ainoastaan jälkimmäiseen.

Kaksipäiväinen Contributors Summit on informaali tapahtuma, jonka kohderyhmänä on pääasiassa Qt:n kehitykseen aktiivisesti osallistuvat tahot yksityisistä ihmisistä yrityksiin. Siellä keskustellaan Qt:n toteutuksesta ja ajankohtaisista asioista hyvin käytännöllisellä tasolla, mutta piirretään myös suuntaviivoja kaukaiseen tulevaisuuteen - missä ehkä suurimpana yksittäisenä vaikuttavana tekijänä siintää tuleva kuudes versio Qt:sta.

Koulutuspäivä kesti nimensä mukaisesti koko päivän. Kolmentoista kurssin tarjonnasta valitsimme itsellemme mielestämme sopivimmat: “Advanced QML” ja “Introduction to Qt 3D”. Kokeneina Qt-kehittäjinä ennakko-odotuksemme kurssien suhteen eivät olleet erityisen korkealla, mutta iloksemme saimme huomata kurssien olevan hyvin järjestettyjä ja sisällöllisesti mielenkiintoisia. Voimme suositella.

Esimerkiksi Qt 3D -kurssin kouluttajana toimi “Qt 3D:n pääsyylliseksi” itseään nimittänyt ylläpitäjä. Kurssi antoi hyvän pohjan Qt 3D:n sielunmaisemaan: Qt 3D ei nimestään huolimatta ole pääasiassa 3D-grafiikkaan keskittyvä kehys, vaan yleiskäyttöinen simulaatiomoottori, jolla voi pyörittää ECS-rakenteessa 3D-grafiikan lisäksi mm. tekoälyä, fysiikkamallinnusta ja animaatioita vastaavasti kuin moderneissa peleissä.

 

Konferenssi

Itse konferenssi oli kaksipäiväinen. Aamupäivät oli varattu pääsalin avauspuheenvuoroille ja iltapäivät pienempien salien eri intressiryhmille suunnatuille sessioille. Avauspuheenvuorot olivat pääasiassa hyviä, joskin yhtymäkohdat Qt:hen eivät kaikissa olleet erityisen vahvoja.

Erityisesti mieleen jäi Igor Beukerin “Trends in Software and Business” torstaiaamulta. Myös Herb Sutterin puhe oli odotettu ja hyvä, vaikka sisälsikin ennakoidusti lähinnä tiivistetyn version nimeltä mainitun C++-mogulin metaluokkaehdotelmasta. Tämä oli kuitenkin varsin relevanttia asiaa Qt:nkin kannalta, mikäli ehdotus joskus päätyy (ja toivottavasti päätyykin) C++ -standardin tasolle.

Söpöä evästä

Osassa puheenvuoroista Qt:n asiakkaat kertoivat minkälaisessa käytössä Qt on heidän projekteissaan. Näistä mainittakoon vaikkapa Hasselbladin järjestelmäkamerat, joiden varsin toimivaksi kehuttu käyttöliittymä on toteutettu Qt:lla. Itse esityksen kalvotkin näytettiin suoraan kamerasta HDMI-liittymän kautta, mutta tekniset ongelmat hieman himmensivät tämän esityksen näyttävyyttä.

Toisena nostona Daimlerin varsinainen avauspuheenvuoro oli kuivahko, mutta konferenssissa esillä ollut Mercedes-Benz EQ konseptiauto oli sitäkin näyttävämpi. Sen kaikki näyttöpohjaiset käyttöliittymät (joita oli monta) oli luonnollisesti toteutettu Qt:lla. Harmillisesti autoon ei monikaan päässyt istumaan ja kokeilemaan tulevaisuuden autoelämystä vaikka puheiden mukaan kyseessä olikin täysin toimiva ja katukelpoinen peli.

Menevä peli

Ensimmäisen päivän puhujista keskustelua tuntuivat herättävän eniten Linda Liukas ja tohtori Steven Goldfarb (CERN). Molemmat asettivat yleisön tekemisen ja olemisen mukavasti vaatimattomaan kontekstiinsa toisaalta lasten avoimen ja idearikkaan maailman ja toisaalta koko maailmankaikkeuden äärettömyyden näkökulmasta.

Pienemmistä intressiryhmille suunnatuista sessiosta kokenut ryhmämme ei kuitenkaan kokenut saavansa paljoakaan irti. Osa oli selkeästi markkinointihenkisiä, joissain raapaistiin teknologiaa vain pintapuolisesti eivätkä pintaa syvemmälle päässeet puheetkaan tuoneet esille varsinaisesti mitään uutta. Tällä saralla olisimmekin toivoneet näkevämme enemmän koulutuspäivän kaltaisia vetoja - vaikka yksittäisille puheenvuoroille varattu aika olikin kieltämättä aivan liian lyhyt sellaiseen.

Autojen digitaalista virittelyä

Mitä jäi käteen

Qt on käytössä erittäin laaja-alaisesti aina työpöytä- ja mobiilisovelluksista erilaisiin sulautettuihin ympäristöihin. Panostus autoteollisuuden puolelle oli kuitenkin erityisen paljon esillä. Lukuisat ohjelmisto- ja rautatalot sekä Qt Company itse esittelivät erilaisia versioita ja arkkitehtuureita, joiden keskiössä on auton digitaalinen mittaristo sekä viihdejärjestelmät.

Myös terveysteknologian puolella Qt:lla on merkittäviä panostuksia. Valmiiksi sertifioitu ohjelmisto (osin vielä työn alla) sekä tekniset yhtymäkohdat esimerkiksi edellä mainitun autoteollisuuden vaatimusten kanssa - mihin yhtenä ratkaisuna on luotu Qt Safe Renderer - tuovat osaltaan Qt:lle kilpailukykyä näillä markkinoilla.

Qt:lla on selkeähkö kehityspolku edessä ja panostukset tulevaisuuteen ovat näkyvissä monilla eri alueilla - unohtamatta kuitenkaan sitä seikkaa, että kyseessä on todellakin erittäin moneen taipuva kehitysalusta. Myös AR & VR sekä ääni- ja elekäyttöliittymät vilahtivat puheissa, mutta näillä alueilla kehitys on vielä varsin alussa sillä varsinaisia parhaita käytäntöjä ei ole vielä ehtinyt syntymään.

Vaikka toista yhtä monipuolista ja yhtenäistä kokonaispakettia ohjelmistojen kehitykseen ei oikeastaan ole olemassakaan, on Qt:lla kuitenkin myös varteenotettavia kilpailijoita monilla eri osa-alueilla. Qt ei ole oikein saanut jalansijaa esimerkiksi perinteisessä mobiilikehityksessä, vaikka se on teknisesti varteenotettava kilpailija hybridisovelluksille ja vaikkapa yksinkertaisille 2D-pelimoottoreille. Osaltaan Qt:n menestystä ja tulevaisuudennäkymiä himmentää hieman hankalaksi tai joissain tapauksissa jopa mahdottomaksi koettu lisensointimalli. Moni pystyy käyttämään ja käyttääkin Qt:ta täysin ilmaiseksi, mutta ne jotka siitä joutuvat maksamaan, pitäisi myös pystyä pitämään tyytyväisenä. Vaikea yhtälö - toivottavasti tälläkin saralla on jatkossa nähtävissä kehitystä parempaan suuntaan.

 

Keskivartalolihavat koodarit saivat 12 min verran huomiota myös suomalaiselta analyysitalo Inderesiltä haastattelun muodossa...

 

Heikki Haveri

Ilkka Kellokoski

Liity keskusteluun