Plan b ja muita oppeja VR:n katastrofista

Tämän hetken suurimpia IT-ongelmia on VR:n hetkessä surullisenkuuluisaksi tullut tietojärjestelmäuudistus. Tässä kirjoituksessa pohdin mitä tapahtuneesta voi oppia.

Sekä VR:llä että toimittajalla on täytynyt olla tiedossa ennen käyttöönottoa järjestelmän keskeneräisyys. Näin mittavat ongelmat varmasti paljastuvat edes kohtuullisesti tehdyssä testauksessa.

VR:ltä kuitenkin puuttui plan b – varasuunnitelma jos uusi järjestelmä myöhästyy. Tässä tapauksessa ongelmilta olisi vältytty yksinkertaisesti viivästämällä uuden järjestelmän käyttöönottoa niin pitkään, että sen ongelmat saadaan korjattua.

Lisäksi VR oli päättänyt toteuttaa suuren junalippu-uudistuksen välittömästi uuden tietojärjestelmän myötä. Näin ollen vanhan järjestelmän käyttöajan pidentäminen olisi siirtänyt myös uudistusta. Tämä tuskin asiakkaita eli matkustajia olisi haitannut. Viivästyminen olisi kuitattu tiedotteella ja sen aiheuttama lyhytaikainen imagohaitta olisi rajoittunut pikku-uutisiin lehdissä.

Bonuksena vielä hiihtolomakauden lippujen myynti päätettiin aloittaa samana päivänä joten kuormitustestaus tuli suoritettua asiakkaiden toimesta – tunnetulla lopputuloksella!

Nyt käsissä on totaalinen katastrofi. Näin valtavien ongelmien korjaaminen kestää vähintään kuukausia. Tamperelaisilla on kokemusta sähkölaitoksen laskutusjärjestelmän sekä kirjastojen tietojärjestelmän uudistuksista. Vuosi ei riittänyt että niiden toiminta saatiin edes tyydyttävälle tasolle. Tuotannossa olevan järjestelmän korjaaminen on hidasta ja kallista, ja riski että paineessa tehtävät muutokset aiheuttavat lisää ongelmia on suuri.

Yhteenveto asioista jotka kannattaa tehdä toisin:

  • Laadi aina plan b
  • Suunnittele uudistus siten että käyttöönoton viivästyttäminen on mahdollista
  • Uudista kerralla mahdollisimman pieni osa kokonaisuutta

Lopuksi toivomus VR:lle: palatkaa edelliseen järjestelmään ja junalippuihin mahdollisimman nopeasti. Kiitos.

Pasi Kovanen

Pasi Kovanen
Software with Passion.

3 kommenttia

Jarde sanoo:

http://www.digitoday.fi/data/2011/09/27/al-vrn-lippujarjestelmaa-testattiin-intiassa/201113732/66
No näinhän se meni. Testiapinan hommia osaa apinakin (näin varmasti joku erittäin pätevä damageri sen oli todennut).
Tässäkin vanha viidakon sananlasku piti paikkansa: “You pay peanuts, you get monkeys”

Koskahan ne ymmärtää, ettei järjestelmän testausta voi heittää tuonne alihankintaan ihan noin vain.

JR sanoo:

Ja jos ei mitään muuta load/user testausta keksi niin tätä http://www.compuware.com/application-performance-management/web-load-testing.html meidän firman tuotetta voi käyttää jopa manageri tason kaveri. Toimii myös selenium nauhotuksilla, jos sellaisia on olemassa. Mut se mainostamisesta. Muuten samaa mieltä kirjoittajan kanssa.. 🙂

Jarde sanoo:

Miten olisi myös vaikka semmoinen, että joku porukka kokeilisi ja vähän “simuloisi” käyttäjäkokemusta. Sille oli joku oikea nimikin…aijjuu TESTAUS. Voishan näitä järjestelmiä myös testata, ennen kuin lyödään pannut tulille ja tuotantoon. Kaippa devaaja sen omalla pöydällä hyväksi totesi. Mutta eritteiden iskeytyessä flektiin, ei selitykseksi enää riitä “Kyllä sen mun koneella toimi”.
Terveisin
TstIns 10vee

Liity keskusteluun