Ohjelmistorobotti vapauttaa asiantuntijan rutiinitehtävien ikeestä

IT-alan kuumimpia trendejä on viimeisen kahden vuoden aikana ollut ohjelmistorobotiikka. Yhä useampi organisaatio Suomessakin tehostaa jo toimintaansa robotiikan avulla ja vielä useampi harkitsee siihen investoimista.

Sinällään automatisointi ei ole mitään uutta – siitä kertoo jo nykyisin vanhahtavalta kuulostava kirjainlyhenne ATK eli automaattinen tietojenkäsittely. Ohjelmistorobotiikassa on kuitenkin tavallaan kyse paljon enemmästä kuin vain automatisoinnista. Tavallaan siinä taas on kyse vähemmästä, sillä useimmiten ei sukelleta ohjelmistojen sisään ja koodata niitä uudelleen vaan robotti toimii olemassa olevien järjestelmien kanssa.

Robotin toiminnan kiteyttää määritelmä ”ohjelmoitu kone, joka voi suorittaa tehtäviä itsenäisesti”. Täsmennetään heti sen verran, että ohjelmistorobotit ovat sähköistä koodikieltä, eivät metallista ja muovista tehtyjä humanoideja. Ohjelmistorobotit  katsovat olemassa olevia järjestelmiä ihmiskäyttäjän näkökulmasta, ja sitten suorittavat tehtäviä itsenäisesti sen mukaan, mitä niille on opetettu. Koneen ajattelukyky on rajallinen, mutta jopa yllättävän hyvä. Luotettavuuden takaavat seuranta- ja valvontafunktiot joilla saadaan tietoa sekä virheettömyydestä että tehokkuudesta.

Robotit rutiinitöissä

Yleisin ohjelmistorobotiikan sovellusalue ovat rutiininomaiset taloushallinnon työt. Robotti voidaan ohjelmoida esimerkiksi pikanäppäimen taakse tai käynnistymään automaattisesti kun järjestelmään tulee käsiteltävää tietoa. Kun heräte tulee, robotti panee toimeksi: tekee työvaiheen, jonka ihminenkin tekisi, mutta johon ihmistä ei välttämättä tarvita. Näin asiantuntijan aikaa säästyy sitä varsinaista asiantuntijuutta vaativiin tehtäviin. Mitä useammin toistuva työvaihe on kyseessä, sitä suuremmat ovat robotiikan hyödyt. Hyviin tuloksiin päästään joskus pienelläkin vaivalla. Robotin ohjelmointi ei välttämättä vie päivää paria kauempaa, mutta voi tehostaa toimintaa merkittävästi. Kyse voi olla vaikkapa sisään tulevien laskujen automaattisesta kohdistamisesta tai kuukausiraporttien tuottamisesta ja toimittamisesta. Kuukausitasolla saatetaan puhua tuntien ajansäästöstä työntekijää kohti.

Toinen, mihin ohjelmistorobotit soveltuvat, ovat integraatiot ja migraatiot. Robotin avulla päästään käsiksi ohjelmiin, joihin perinteisillä menetelmillä olisi vaikeaa kytkeytyä. Tällaisia ovat esimerkiksi sovellukset, joissa ei ole rajapintoja. Joskus on esimerkiksi vuosikausia syötetty dataa johonkin järjestelmään eikä uuteen järjestelmään siirtymisen yhteydessä dataa saada helposti ulos toiseen järjestelmään vientiä varten.

Sisällöntuotannon automatisointi

Hieman erikoisempi robottien työtehtävä on sisällöntuotannossa avustaminen. Robotiikan hyödyntäminen sisällöntuotannossa onkin kiehtovassa vaiheessa. Noin vuosi sitten olimme mukana Ylen urheilutoimituksen kokeilussa, jossa Voitto-robotti kirjoitti juttuja NHL-otteluista. Voitto selviytyi haasteesta pystyssä päin. Se opetettiin tulkitsemaan ottelutilastoja ja tuottamaan tekstiä ”kiekkosuomeksi”. Voitolle on sen jälkeen löytynyt käyttöä myös kuntavaalien sekä presidentinvaalien tulosseurannassa. Jälleen pyrkimys on vapauttaa asiantuntijat – eli toimittajat – tekemään muuta kuin rutiiniluontoista työtä. Ei sisältörobotilla nyt sentään tutkivaa journalismia tuoteta, mutta ihan laadukasta perustekstiä ja ainakin materiaalia toimittajien avuksi. Sisältöroboteilla saadaan myös louhittua laajoista tietokannoista yhteenvetoja, joita asiantuntija hyödyntää asiantuntijuutta vaativassa työssään. Parhaimmillaan robotti on siis paljon enemmän kuin vain perinteinen hakutoiminto.

Älykkäät robotit

Tällä hetkellä nousevana trendinä ohjelmistorobotiikassa on erilaisten tekoälytoiminnallisuuksien yhdistäminen robotiikkaan. Robotteja on aiemmin käytetty lähinnä yksinkertaisten rutiinitöiden automatisointiin, mutta tekoälyn avulla robotti pystyy hoitamaan monimutkaisempia tilanteita, jotka vaativat myös ihmisälyyn verrattavaa päätöksentekoa. Varsinkin luonnollisen kielen käsittelyyn vahvasti perustuvat työt kuten asiakaspalvelu voivat hyötyä näistä uusista robottikyvykkyyksistä. Asiakaspalveluissa on yleensä paljon tiedusteluja, jotka toistuvat usein eivätkä vaadi tapauskohtaista harkintaa. Robotti pystyy tällöin muodostamaan aiempien vastausten perusteella mallivastauksen ja välittämään sen perusteella tietoa asiakkaalle – joko itsenäisesti tai asiakaspalveluasiantuntijan hyväksynnän jälkeen. Asiakaspalvelijan aikaa säästyy tällöin mutkikkaisiin kyselyihin ja henkilökohtaiseen kontaktiin.

Tomi Leppälahti

Tomi Leppälahti

Liity keskusteluun