Nälkä, mikä ihana tekosyy

Vähän väliä tulee mietittyä syitä menestykselle, miksi asiakas ostaa juuri meiltä, tai miksi se ei osta. Ensimmäiseksi mieleen tulee aina sanoja kuten luotettavuus, ketteryys, nopeus, asiakaslähtöisyys jne.  Kaikki ihan hyviä ominaisuuksia, mutta silti vain kynnysarvoja. Niitä voi olla myös vaikea vertailla ennen yhteistyön aloittamista.

Kaikkien pohdiskelujen jälkeen on päällimmäiseksi jäänyt mieleen nälkä. Vain nälkäinen yritys tekee tosissaan kaikkensa projektin voittamiseksi ja ajaa projektin maaliin niin hyvin kuin osaa. Vain nälkäinen yritys kehittyy kaiken aikaa.  Nuoren yrityksen on helpompi olla nälkäinen, jo pelkkä kasvu ja kehittyminen parantavat ruokahalua itsestään. Jossain kohtaa pelkkä kasvu ei enää riitä, mutta nälkää on monenlaista. Esimerkiksi Applella on selvästi nälkä tehdä arkea parantavia laitteita ja palveluja. Googlella on nälkä tarjoilla kaikki tarvitsemasi tieto kätevästi verkkoon katettuna.

Ruokahalun katoaminen on yleensä enne markkinoiden menetyksestä, sillä ilman nälkää syntyy harvemmin mitään erityistä. Kannattaa varmistaa, että oma ruokahalu on tallella ja että sitä löytyy myös toimittajilta. Nälän voi myös aistia etukäteen. Sitä voi aistia yrityksen työntekijöistä, sitä voi aistia verkkosivuilta ja tarjouksesta. Jos et aisti, älä osta. Etsi joku nälkäisempi.

Jarkko Järvenpää

Jarkko Järvenpää

1 kommentti

Liity keskusteluun