Miten Facebook on tasapainottanut kasvun ja kulttuurin

Yritysmaailmassa startupit ovat muodikkaita ja myös suurissa yrityksissä halutaan kopioida pienten ja ketterien yritysten toimintamallia. Uskallan sanoa, että Vincit on yksi niistä yrityksistä, joiden toimintamalleja kopioidaan - etenkin Suomessa. Mitä ihmettä sitten tällainen pieni ja ketterä yritys voisi oppia ja tuoda kulttuuriinsa Facebookin kokoiselta jättiläiseltä? Saimme Applen WWDC-konferenssiin osallistuessamme eräältä Facebookin työntekijältä kutsun pääkallopaikalle Menlo Parkin osoitteeseen 1 Hacker Way, jotta voisimme ottaa asiasta selvää.

HACK!

Heti alkuun käy ilmi, että Facebookilla on melko ainutlaatuinen kulttuuri ja se vaikuttaa oikeasti mahtavalta paikalta olla duunissa, vaikka onkin Iso Paha Megakorporaatio (tm). Hacker Wayllä sijaitseva toimisto on itse asiassa enemmänkin pieni kaupunki kuin toimisto. Väkiluku kaupungilla on tällä hetkellä noin kuutisen tuhatta työntekijää ja muuttoliikenne sisäänpäin on todella runsasta.

Porteista sisään astumisen jälkeen aukeaa pieni katu, jonka varrella on toimistoja, ravintoloita, pyöräkorjaamo, painotalo, Facebook-myymälä ja parturi. Kaduilla näkyi myös paljon lapsia, mikä hieman ihmetytti. Isäntämme sanoi, että työntekijät tuovat perheensä tosi usein työpaikalle syömään. Etenkin perjantaisin se on suosittu tapa aloittaa viikonloppu. Kohtuullisen laadukkaissa ravintoloissa työntekijät, heidän vieraansa ja perheensä syövät aina ilmaiseksi.

Yksi vahvasti esillä ollut teema oli erilaiset iskulauseet, joita painetaan Facebookin omassa painotalossa julisteiksi. Jotkut kutsuvatkin painotaloa firman sisällä leikkimielisesti propagandatoimistoksi. Tämä saattaa alkuun kuulostaa hassulta, mutta itse asiassa noilla on aika voimakas ohjaava vaikutus siihen miten ihmiset ajattelevat. Omia suosikkejani olivat

  • Don't mistake motion for progress, jonka julisteessa oli kuva keinuhevosesta
  • If it works, it's obsolete
  • Eventually everything connects
  • This is now your company

Joka paikkaan oli myös eri tavoilla viljelty "HACK" -sanaa. Kaikkialla korostettiin sitä, että uusia juttuja pitää kokeilla ja ei pidä pelätä epäonnistumisia. Niistä ei FB:lla myöskään rangaista, vaikka sattuisi aiheuttamaan hieman isommankin vahingon. Rapatessa roiskuu ja niin edelleen.

Hauska yksityiskohta kampuksella oli se, että ison Facebook-kyltin takapuolella oli edelleen kampuksen edellisen omistajan, eli Sun Microsystemsin logo ja kyltti. Tällä muistutettiin siitä, että vaikka nyt ollaan tässä, voivat asiat aina kääntyä päälaelleen. Mikäli koko ajan ei ponnistella yhdessä eteenpäin,  voi kyltti jonain päivänä hyvinkin olla taas toisin päin.

IMG_2251

Facebookin "propagandatoimisto"

Kuka sanelee tahdin?

Päätöksenteko yrityksen suunnan suhteen on Facebookilla voimakkaasti yhden henkilön, eli herra Zuckerbergin harteilla, mutta ohjelmoijilla on heti alusta saakka valtava vastuu. Alkuun se kuulemma tuntuu hieman ylitsevuotavalta, mutta kun pääsee vauhtiin, on oikeasti siisti juttu kun voi itsenäisesti tehdä isojakin päätöksiä siitä miten yli miljardin ihmisen käyttämää tuotetta rakennetaan.

Henkilöstöstä pidetään myös huolta. Jo yllä listattujen etujen lisäksi kaikilla on oma lähiesimies, jonka kanssa on sellainen "miten menee" -juttutuokio kerran viikossa. Tällä tavoin yritetään varmistaa, että jengi ei polta itseään loppuun ja viihtyy työtehtävissään. Tämä on melko huomattava panostus esimiestyöhön. En ole kuullut muista yrityksistä, jossa tällaisia keskusteluja käytäisiin näin tiuhaan. Ihmisillä on Facebookilla myös huomattavan paljon vaikutusvaltaa tehtäviin. Itse asiassa yksi ensimmäisistä hommista Facebookilla aloittaessa onkin valita oma tiiminsä.

Mitä tästä nyt sitten opittiin?

Itselle isoin oppi käynnistä oli vahvistus sille miten kulttuuri työpaikalla syntyy. Se ei ole mitään abstraktia ja "meillä on hyvä meininki" -höpöhöpöä. Kulttuuri syntyy yrityksen toimintavoista ja niistä olosuhteista, jossa ihmiset työskentelevät. Mitä suuremmaksi yritys kasvaa sitä enemmän täytyy pitää huolta näistä asioista. Mikäli jotkut olosuhteet ovat sellaisia mihin ei voida suoraan vaikuttaa, voidaan oikeilla toimintatavoilla ainakin lieventää olosuhteiden aiheuttamaa harmia.

Kannattaakin aina välillä pysähtyä ajattelemaan sitä millaisia yrityksenne olosuhteet ja toimintatavat ovat ja millä tavoin ne vaikuttavat kulttuuriin sekä ohjaavat ihmisten käyttäytymistä. Halutaanko ihmisistä itsohjautuvia ja aktiivisia vai sääntöjä tarkkaan noudattavia rataksia? Myös kääntäen pohtiminen voi olla oivalluttavaa: jos ihmiset eivät toimi niin kuin on toivottua, mitkä olosuhteet ja toimintatavat voivat motivoida ihmisiä ei-toivottuun käyttäytymiseen?

Pahin mitä voi tehdä on tukahduttaa ihmiset raskailla prosesseilla. Jos porukalle antaa vapauden tehdä oman työnsä mukaan muutoksia olosuhteisiin ja toimintatapoihin, hyviä asioita tapahtuu. En jaksa uskoa, että esim. Facebookin propagandatoimisto syntyi johdon aloitteesta, vaan jengillä varmaan oli toimiston seinillä vastaavia iskulauseita ja huomattiin että hei, tämähän on siisti juttu. Pienet yksityiskohdat ovat tärkeitä. Asiat, joita työntekijät nostavat oleellisiksi jutuiksi ja jotka ovat yrityksen unelman kannalta ytimessä kannattaa pitää jatkuvasti esillä.

Kaiken kaikkiaan käynti oli kenties reissun parasta antia. On todella inspiroivaa huomata, että tuon kokoinen yritys voi yhä olla noin mahtava paikka tehdä duunia.

Juha Riippi

Juha Riippi

2 kommenttia

Teemu sanoo:

Eikö saanut ottaa enemmän kuvia? Oliko tiukka NDA?

Juha Riippi sanoo:

Julkisella alueella, johon vierailijat päästettiin sai kyllä kuvata melko vapaasti. Ei vaan tullut otettua kovin paljoa kun ihmeteltiin meininkiä. NDA oli aika perusjuttuja. Sellainen, että mahdollisti tämän blogauksen kuitenkin 🙂

Liity keskusteluun