Minimum Viable Marketing: Koodia Suomesta

Kirjoitin neljä vuotta sitten Minimum Viable Productista, tavasta validoida suunnitteilla oleva tuote tai palvelu mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja pienillä kustannuksilla.

Validointia voi hyödyntää myös markkinoinnissa. Vincitin lanseeraaman Koodia Suomesta -tunnuksen tarinaa voisi kutsua Minimum Viable Marketingiksi (MVM). Termiä on Suomessa ainakin Riitta Raesmaa käyttänyt aiemmin.

Palataanpa elokuuhun 2014. Kolme kokoomuslaista perusti Facebookiin "Syödään ja juodaan suomalaista" -ryhmän. Ryhmästä luettuani mietin hetken, mikseivät he kehota esimerkiksi ostamaan suomalaista koodia?

Ajatus jäi kytemään sen verran, että aiheesta juteltiin kesälomien jälkeen lounaalla. Tuolloin pohdimme porukalla, olisikohan jonkinlaiselle suomalaiselle softalle tarkoitetulla avainlippu-merkillä tilausta?

Elokuun loppupuolella Tivi julkaisi sopivasti jutun Intialaiset muuttavat Suomen it-pelikenttää - "kustannustaso on painunut alaspäin". Kirjoituksessa Intiaa hyödyntävän Avanaden Suomen johtaja kertoi näkemyksistään.

Otin yhteyttä jutun kirjoittajaan ja kerroin, että on olemassa erilainenkin näkemys. Toimittaja Aleksi Kolehmainen soittelikin pian ja juttelimme aiheesta. Puhelun lopussa mainitsin ohimennen, että olemme suunnitelleet tunnusta suomalaiselle koodille.

Seuraavana päivänä Tivissä oli iso otsikko: It-ulkoistukset Intiaan synnyttivät Koodia Suomesta -tunnuksen - "takaa, että työntekijät maksavat veronsa Suomeen" - hups! Miten tässä näin kävi?

Päätin että ei kiirehditä tunnuksen toteuttamisen kanssa vaan odotellaan hetki. Jos kukaan ei juttuun reagoi, ei tällaiselle merkille ole kysyntää.

Pian Tivin artikkelin jälkeen alkoi kuitenkin tulla sähköposteja, joissa kyseltiin miten tunnuksen saa käyttöön. Lupasimme ilmoitella heti kun tunnus on ylipäänsä olemassa!

Tämän jälkeen pyysin graafikoitamme suunnittelemaan tunnuksen. Ja siitähän tuli sangen hieno:

koodiasuomesta

Ennen tunnuksen avaamista muille yrityksille halusimme vielä varmistua, että se kiinnostaa myös asiakkaita. Niinpä lisäsimme tunnuksen Vincitin esittelykalvoihin ja yritysesittelyn yhteydessä kerroimme myös merkistä. Vastaanotto oli niin hyvä, että aloimme olla vakuuttuneita siitä, että tunnuksen laajempi markkinointi kannattaa käynnistää.

Päätimme toteuttaa merkin ympärille yksinkertaisen sivuston, josta näkee kaikki mukana olevat yritykset ja voi ilmoittautua mukaan.

Kiireinen loppuvuosi venytti sivuston viimeistelyä, mutta viimeinkin tammikuun lopussa www.koodiasuomesta.fi saatiin avattua ja tiedotettua. Ilmoittautumisia alkoi tulla heti niin runsaasti, että logojen lisääminen sivuille pääsi pariinkin otteeseen ruuhkautumaan. Nyt, vajaa kolme kuukautta myöhemmin, mukana on jo yli 230 yritystä. Jatkoa on juonittu näiden yritysten kesken tapaamisissa Tampereella, Oulussa ja Helsingissä.

Koodia Suomesta -tunnuksen tapauksessa MVM toimintatapa tuli siis käyttöön puolivahingossa, mutta on mahdollistanut onnistuneen lopputuloksen pienillä kustannuksilla.

Pasi Kovanen

Pasi Kovanen
Software with Passion.

1 kommentti

Liity keskusteluun