Kunnialla kaamoksesta –pidä kiinni palautumisestasi

Selvä syksyn merkki! Syksyllä teemme paljon havaintoja ympäristöstämme niin töissä kuin vapaa-ajallamme. Muutokset näkyvät konkreettisimmin luonnossa, joka valmistautuu talven tuloon. Kuinka sinä valmistaudut pimeneviin päiviin tai pidät huolta riittävästä palautumisestasi?

Sujuvasti stressissä

Stressiin sopeutuminen tapahtuu joko hiljaa tiedostamatta tai voit tehdä palautumisestasi suunnitelmallisen sujuvaa. Vääränlainen sopeutuminen saattaa ajaa meidät huonovointisuutta lisäävään noidankehään. Erilaiset elämän muuttuvat tilanteet haastavat meitä aivan varmasti, etkä kuitenkaan voi hallita tai ennakoida kaikkia asioita ympärilläsi. Elämä tapahtuu, halusit tai et. Hyväksymällä tämän tosiasian olet jo pitkällä hyvinvointisi edistämisessä.

Stressi siis kuuluu elämäämme. Se minkä merkityksen annat kehosi viesteille ja stressille arjessa on ratkaisevaa myös hyvinvointisi kannalta. Kun seuraavan kerran tapaat tärkeän asiakkaan tai esittelet uutta aikaansaannostasi ja sydän pamppailee rinnassa, vatsassa lepattaa, kätesi tärisevät ja hikoilevat, viesti on selvä –asia on sinulle tärkeä ja välität, joka puolestaan on vain hyvä asia! Kehosi on kumppanisi, joka auttaa sinua suoriutumaan tehtävästäsi.

Tutkitusti stressin kanssa ei kuitenkaan kannata leikkiä. Tunteet tarttuvat ja näin on myös kiireen kokemuksen ja stressin kohdalla.  Täten olisikin tärkeää, että kaikki kantaisivat huolta hyvinvoinnistaan ja tarpeen tullen tarjoaisivat kaverillekin kuuntelevaa korvaa ja osallistuisivat arkeen pienin auttavin teoin. Kanna kassi tai avaa ovi, näihin ei mene kuin tovi.

Meditoi kuin mies

Kaikenlainen pitkään jatkunut stressi sairastuttaa ja vaikuttaa aivoihin muuttaen niiden rakennetta. Itsetuntemus ja itsensä kuuntelu ovatkin avainasemassa, kun pohdit sinulle sopivia palautumiskeinoja. Mielellään näitä tulisi olla takataskussa useita eri tilanteita varten. Hyvä idea onkin kirjata näitä ylös.

Itseäsi ja kehoasi kuuntelemalla opit, koska se kaipaa liikuntaa tai lepoa, koska on aika sosiaalisen kanssakäynnin tai mennä metsään hengittelemään itsensä kanssa? Mielen hyvinvointi on yhtä tärkeää kuin kehon ja tämä korostuu etenkin luovaa ajatustyötä tekevien kohdalla. Väitän, että siinä missä massan kasvatus mielletään miehekkääksi, on modernin maskuliinista myös meditoida tai joogata.

Rennot rutiinit

Rentoutumisen taito on yhtä arvokas kuin kyky ottaa itsestään tehoja irti tosipaikan tullen. Jokainen tekemäsi valinta joko lisää hyvinvointiasi tai on askel siitä poispäin. Mikä on tavoitteesi? Mikä on sinun ensimmäinen tekosi oman hyvinvointisi lisäämiseksi? Mistä motivoidut tiukan paikan tullen?

Suunnittele omat steppisi huolella niin, että ne myös tuntuvat mielekkäiltä ja etene pienin askelin. Esimerkiksi liikunnan suhteen ei kannata luovuttaa heti, vaan käyttää aikaa oman aktiivisen elämäntavan löytämiseksi. Jos ryhmäpaine ryhdistää, kokoa kaveriporukka kannustimeksi!

Tärkeintä on elää itsensä näköistä elämää, oppia tekemisen ja olemisen kaunis harmonia. Minkälaiset rutiinit kantavat sinut koettelevan kaamoksen yli? Muista, että uusien rutiinien luominen vie aikaa, mikset siis aloittaisi jo nyt?

Brita Salminen

Brita Salminen
Brita Salminen Henkilöstöasiantuntija, valmentaja, hyvinvoinnin ja työnilon puolestapuhuja

Liity keskusteluun