Juhlapesu – ideasta tuotantoon alle kahdessa kuukaudessa

Vincit on ollut Juhlapesun kumppani ohjelmistokehityksessä alusta saakka. Juhlapesu on suomalainen autopesuketju, jonka visio on yksinkertaisesti:
"Juhlapesun käyttäjillä on aina puhdas auto."
Tähän visioon päästään sillä, että Juhlapesu tarjoaa rajoittamattoman määrän autopesuja kiinteällä kuukausilaskutuksella. Palvelun omaperäisyydestä ja onnistumisesta kertoo voimakkaan laajentumisen niin Suomessa kuin ulkomailla ohella mm. Disruption Award -kategorian voitto vuoden 2016 Blue Arrow Awards -gaalassa.

Miten idea syntyi

Juhlapesun tarina alko siitä kun osakeyhtiö Hallman osti Birger-kauppakeskuksen Kuopiossa. Kauppakeskuksen perällä oli tyhjä autopesuhalli, joka ajateltiin aluksi vuokrata kiinnostuneelle yrittäjälle. Sen sijaan erilaisten käänteiden jälkeen päädyttiin kuitenkin ostamaan halliin oma pesukone. Pesulaliiketoiminnasta selvisi heti pari seikkaa: isoin kustannus oli pesulaitteen hankinta ja jatkuvat kulut muodostuivat lähes täysin henkilöstökuluista. Itse pesuohjelmat pesuaineineen ovat yrittäjälle melko pieni kuluerä riippumatta asiakkaan valitseman pesuohjelman kestosta ja tyypistä. Lisäksi pesulaliiketoimintaa tutkimalla selvisi, että suomalaiset pesevät autojaan todella harvoin - keskimäärin noin kaksi kertaa vuodessa. Tästä syntyikin Juhlapesun visio: Voisiko autopesun tarjota autoilijoille kiinteään kuukausihintaan ja luvata vastineeksi rahoille aina puhtaan auton?

Visiosta päästiin uudenlaiseen autopesukonseptiin: täysin automatisoitu pesula, joka tunnistaa asiakkaiden autot rekisterinumeron perusteella. Kun rekisterikilpi on tunnistettu, asiakas voi valita haluamansa ohjelman tolpalta ja hetken kuluttua ajaa pesusta ulos puhtaalla ja kuivalla autolla.

MVP kahdessa kuukaudessa

Mutta miten tällaisen useita eri komponentteja sisältävän idean voi validoida mahdollisimman pienellä työllä ja nopeasti? Juhlapesussa lähdimme liikkeelle siitä, että etsimme kaupallisen ratkaisun rekisterikilven tunnistukselle. Lisäksi toteutimme yksinkertaisen sulautetun järjestelmän, jota testasimme ja simuloimme legopesulalla ja pahvilaatikkoon rakennetulla "tolppakäyttöliittymällä". Tolppakäyttöliittymä varsinaisessa pesulassa tulisi olemaan siis se, jolla asiakas voisi valita haluamansa pesuohjelman.
Screen Shot 2016-07-25 at 15.07.42Screen Shot 2016-07-25 at 15.08.09
Lisäksi Juhlapesu palkkasi puhelinmyyjän, joka aloitti soittamaan läpi paikallisia autoilijoita ja aina kaupan tehdessään syötti asiakkaan rekisterinumeron myyjän “käyttöliittymään”. Screen Shot 2016-07-25 at 15.06.22
Olimme tuotannossa kahden hengen tiimin työllä kahden kuukauden kuluttua aloittamisesta. Oleellista oli se, että käyttäjän kokemuksesta ei jouduttu juurikaan tinkimään - kaikesta muusta kylläkin. Mikäli konsepti ei olisi toiminut, Juhlapesu ei olisi sijoittanut tuotekehitykseen valtavasti aikaa ja rahaa ja luultavasti olisi ollut vielä valmiuksia kokeilla jotain toista ideaa, jolla Juhlapesun visio toteutuisi.

Juhlapesu tänään

Idea kuitenkin toimi ja on luonut pohjan Juhlapesun nykyiselle menestykselle ja tuotteen jatkuvalla kehittämiselle. Palvelun jatkokehitystä on jatkuvasti ohjannut alkuperäinen visio ja nykyään Juhlapesulla on laadukas verkkokauppa sekä mobiilisovellukset. Näiden avulla voi rekisteröityä asiakkaaksi tai ostaa yksittäisiä pesuja. Pesuohjelman valinnan voi tehdä avaamatta auton ikkunaa suoraan mobiilisovelluksestaa tai älykellosta ja alkuperäinen, hidas kaupallinen kilventunnistus on korvattu omatekoisella tunnistuksella, jota voidaan ajaa suoraan paikallisesti pesulan tietokoneella.

Juha Riippi

Juha Riippi

Liity keskusteluun