Hyvä fiilis

Viime kesänä voitimme uuden projektin ja asiakkaan. Asiakas perusteli valintaansa sillä, että meistä jäi ”hyvä fiilis”.

Viime aikojen uutisointi työtaisteluista ja irtisanomisista palautti mieleeni tämän perustelun ja Helsingin Sanomissa kesällä 18.7. julkaistun artikkelin Ahneuden tähden.

Artikkelissa Stanfordin yliopiston professori Jeffrey Pfeffer ja Coloradon yliopiston taloustutkija Wayne Cascio kertovat tutkimuksistaan irtisanomisten vaikutuksista yhdysvaltalaisissa yrityksissä. Näistä seurannut huono fiilis laski yritysten kannattavuutta sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä vastoin tavoitteita. Huono fiilis voi johtaa kierteeseen, jossa asiakaspalvelu supistuu, innovaatiot pysähtyvät ja tuottavuus putoaa. Yhtenä esimerkkinä käytetään Circuit Cityn surullisen kuuluisaa tarinaa.

Huonosta fiiliksestä ei siis synny menestystä. Valitessasi toimittajaa kannattaa aistia myös fiilistä ja se onnistuu vain näkemällä ja kokemalla. Se ei välity CV:stä eikä tarjouksen tekstistä.

67% toivottaa joka tapauksessa kaikille lukijoilleen hyvää joulufiilistä ja kiittää kuluneesta vuodesta.

Jarkko Järvenpää

Jarkko Järvenpää

1 kommentti

Liity keskusteluun