Huippuorganisaation kuolemanhyve nro. 1: Ylpeys

nakokulma

Tee ainoastaan sellaisia asioita, joista voit olla ylpeä.

Kirjoitin viime viikolla siitä, kuinka perinteiset seitsemän kuolemansyntiä ylpeydestä himoon voidaan nähdä huippuorganisaation hyveinä. Tässä käsittelyssä ensimmäinen.

Ylpeyteen liittyvä asiantuntijaorganisaation perusohje kuuluu näyttävästi: ”Kieltäydy toimittamasta paskaa!”. Aika ajoin asiakas on oikeasti kiinnostunut muidenkin mielipiteestä ja antaa niille arvoa. Käytä nämä tilanteet hyväksi ja varmista, että toimit tavalla, joka kestää tarkastelua myös ajan saatossa. Harmillisesti asiakas-toimittaja –suhteen perusluonne välillä hämärtyy eikä toimittaja aina muista, että on olemassa ainoastaan tuottaakseen asiakkailleen ja heidän panoksilleen parasta mahdollista arvoa.

Edellistäkin tapausta hankalammaksi homma menee silloin, kun asiakas luulee tarvitsevansa asioita, jotka eivät tuota hänelle arvoa tai jopa tuhoavat sitä. Tällöin moraali joutuu koetuksille, kun luistellaan ammattiylpeyden haurailla jäillä. Tyrkytetään vesiputousta, muka-täydellistä speksiä  ja painostetaan nostamaan teknistä velkaa korkokuluista välittämättä. Niin hankalaa kuin se onkin, pitäisi pystyä sanomaan ei silloin, kun asiakkaan näkemykset eroavat omista siinä määrin, että niitä pitää märehtiä kovaan ääneen kahvipöydässä. Tähän ohjeeseen toki liittyy sellainen liiketoiminnallinen haaste, että aina joku erilaisella moraalikäsityksellä varustettu taho toimittaa ilolla sekä laadullisesti kuraa että Mobile Horror –näytelmästä tuttuja eihän-se-sitä-tarvinnut-mutta-mää-sen-sille-myin –tyyppisiä kokonaisuuksia.

Valitettavasti ohjelmistoala on ollut koko lyhyen olemassaolonsa ajan sellaisessa murroksessa ja myllerryksessä, että darwinismin mukainen heikomman aineksen luonnollinen poistuminen populaatiosta ei ole täysimääräisesti toteutunut - ja tähän on syytä henkisesti varautua vielä monen monta sukupolvea.

Avatar

Mikko Kuitunen

Liity keskusteluun