Hissipuhe

Teppo Sulonen, Sitran vanhempi neuvonantaja, kirjoitti 20.1.2010 Tietoviikon Microsoft Areenalla IT-projektien ongelmista 40 vuoden kokemuksella. Tiivistän hänen sanomansa yhteen ainoaan ongelmaan: toimittajat eivät kovin usein ymmärrä asiakkaan liiketoiminnallisia tavoitteita ja keskittyvät siten asiakkaan menestyksen kannalta epäolennaisiin asioihin. Totta, ja meidän molempien syytä. Projektia tarjottaessa keskitytään liian helposti yksityiskohtiin, teknologioihin, avainsanoihin, aloituspäivämäärään jne. Asioihin, jotka on helppo ilmaista ja ymmärtää. Mutta kannattaisiko niiden sijaan avata ja ymmärtää kehitettävän tuotteen tai palvelun liiketaloudellisia tavoitteita, ominaisuuksien vaikutuksia loppukäyttäjälle ja syytä kehitykselle? Yksi kätevä konsti tähän löytyy Jim Highsmithin kirjasta Agile Project Management. Luo perinteisen speksin lisäksi toimittajallesi kehitettävän tuotteen tai palvelun hissipuhe:

Kenelle palvelu on tehty. Mihin tarpeisiin se vastaa. Mihin kategoriaan se kuuluu. Mitä palvelu tekee käyttäjien puolesta. Miten se eroaa vastaavista palveluista. Tärkein erottava tekijä miksi käyttäjät valitsevat juuri sinun palvelusi.

Hissipuheen avulla sisäinenkin kommunikointi helpottuu ja projektin tavoitteet kirkastuvat kaikille.

Jarkko Järvenpää

Jarkko Järvenpää

Liity keskusteluun