Ensimmäinen demoversio

Edellisestä tilannepäivityksestä on taas vierähtänyt jo melkein kaksi viikkoa. Parin viikon aikana on tapahtunut paljon ja olemme luvanneet julkaista ensimmäisen kehitysversion julkiseen testaukseen.

Versio 0.1

Palvelun testiversiota pääsee kokeilemaan osoitteessa reittidemo.vincity.fi. Huomioithan, että palveluun tässä vaiheessa syötetty data tulee todennäköisesti häviämään vielä ennen lopullista julkaisua.

Palveluun voi tällä hetkellä lisätä uusia liikunta- ja ulkoilupaikkoja sekä -reittejä. Niitä voi myös kommentoida ja muokata. Hakutoiminnolla voi hakea kohteita niiden nimen perusteella. Karttanäkymä osaa myös paikantaa ja seurata käyttäjän sijaintia, mikäli käyttäjä niin haluaa. Sovelluksen käyttöliittymästä on pyritty tekemään helppokäyttöinen sekä mobiililaitteilla että työpöytäympäristöissä.

Palautetta voi lähettää sovelluksesta löytyvällä ”Lähetä palautetta” -napilla, tai lähettämällä sähköpostia suoraan osoitteeseen reittidemo-palaute@vincit.fi. Kerro meille, mitä sinä haluaisit palveluun lisättävän ja mitä mieltä olet sen nykyisestä tilasta.

Tiimin työmenetelmät: kanban, Git ja Gerrit

Palvelua on kehitetty hyödyntäen parhaita Vincitillä käytössä olevia prosesseja ja tapoja. Projektinhallintamenetelmänä käytetään mukaillen Vincitin Project Flow -nimellä kulkevaa prosessia.  Koska tässä projektissa ei ole varsinaista asiakasta ja toisaalta koska on mukava kokeilla ja opetella uutta, kokeilemme kanban-työnorganisointimenetelmää taskien (työtehtävien) hallintaan. Olemme tehneet seinälle taulun, jolla hallitaan mitä taskeja otetaan työn alle, mitä on katselmoinnissa ja miten valmiit taskit viedään julkaisua edeltävään testausympäristöön.

Kanban-taulu

Kanban-taulu

Käytämme versionhallintana Gitiä, ja kaikki versionhallinnan master-haaraan päätyvä koodi katselmoidaan vähintään kahden muun tiimiläisen toimesta. Katselmointiin käytetään Gerrit-työkalua ja Vincitillä yleisesti käytössä olevaa flow'ta:

  1. Koodi tehdään taskikohtaiseen branchiin kehitysympäristössä.
  2. Kun taski on valmis, koodi pushataan Gerritiin katselmointiin.
  3. Vähintään kaksi tiimiläistä katselmoi koodin, antaa kommentit ja korjausehdotukset sekä joko lyttää tai hyväksyy commitit.
  4. Kehittäjä korjaa lytätyt commitit committeihin itseensä (eikä siis luo uusia korjauscommitteja) käyttäen Gitin interaktiivista rebasea.
  5. Korjatut commitit pushataan uudelleen katselmointiin.
  6. Hyväksytyt commitit rebasetaan master-haaraan niin, että Gitin versiohistoria säilyy master-haarassa lineaarisena, eikä viallisia committeja sieltä löydy.

kuuttia

Liity keskusteluun