”On saatu enemmän kuin vain koodareita”

Meillä on unelma. Haluamme luoda Suomen parhaan asiakaskokemuksen. Asiakastyytyväisyytemme on jo huippuhyvä, mutta jatkuvan parantamisen hengessä tahdomme, että se on joka päivä edellistä parempi.

Unelmatilanteessa asiakas on innostunut, hänellä on hauskaa ja hän voi olla hyvillä mielin luottavainen. Ylimääräinen stressi ja epätietoisuus puuttuvat. Jotta tämän voisi saavuttaa, täytyy asiakasta ensin kuunnella. Olen kevään aikana istunut alas keskustelemaan muutaman asiakkaamme kanssa ja kuunnellut heidän kokemuksiaan.

”Ollaan niin kuin ihminen ihmiselle”

Vincit on jättänyt monille mieleenpainuvan ensivaikutelman. Se viestii luotettavuutta, osaamista ja hyvinvoivia ihmisiä. Tapaamisista vincitläisten kanssa asiakkaillemme on päällimmäisenä jäänyt mieleen ihmiskokemus, helppo lähestyttävyys ja innostus.

”Avointa asiantuntevaa kommunikaatiota”

Asiakkaidemme mielestä yhteistyö toimii helposti ja hyvällä fiiliksellä. Tekijämme ottavat vastuuta ja ovat omatoimisia sekä joustavia tarpeen tullen. Kommunikaatio on avointa. Asiakas voi puhua omasta näkökulmastaan ja häntä ymmärretään. Puhumme asiakkaan kieltä – oli asiakkaalla tekninen tausta tai ei.

Myös talon asiantuntemukseen ja ammattitaitoon ollaan tyytyväisiä. Vaikka asiakas ei aina tiedä, mitä taustalla syntyy, niin konkreettisten tuotosten näkeminen on palkitsevaa ja työn laatu on saanut paljon kiitosta.

Päivittäinen yhteydenpito ja kaikkien tekijöiden osallistuminen tapaamisiin on koettu antoisaksi. Tiivis yhteistyö vaatii kuitenkin asiakkaaltakin aikaa ja sitoutumista.

Asiakkaat eivät osta ohjelmistoja, vaan ratkaisuja

Asiakkaamme ostavat räätälöityjä ohjelmistoja, mutta he odottavat saavansa muutakin kuin ohjelmiston, joka toimii ja tekee mitä pitää. Asiakkaalle on tärkeää, että hänen tavoitteitaan ja liiketoimintaansa ymmärretään. Asiakkaan kanssa onkin hyvä keskustella siitä, mikä on tärkeää.

Myös ongelmakohtiin täytyy uskaltaa puuttua, sillä se palkitsee lopuksi. Asiakas haluaa todennäköisesti kuulla, jos hänen ideansa voisikin toteuttaa toisella tavalla paremmin. Osa asiakkaista jopa toivoo oman näkemyksensä haastamista.

Asiakkaat janoavat innovatiivisuutta, ideoita ja uusia tuulia. Ideat saavat olla joskus hullujakin; tärkeintä on tuoda oma näkemys esille. Osa asiakkaista on kiitellyt saamistaan ideoista, osa taas olisi kaivannut niitä enemmän. Ideointi koetaan tärkeäksi, joten se pitäisi saada luonnolliseksi osaksi kehitystyötä. Tällöin ideointi ei riippuisi tiimin kokoonpanosta, vaan se olisi aina osa asiakaskokemusta.

”Meille on uusi tilanne ostaa ohjelmistokehitystä”

Ketterä kehitys on vielä monille asiakkaille outo asia, ja outo asia tuottaa epävarmuutta. Epävarmuus taas saattaa nakertaa asiakaskokemusta, ja sitä ei kukaan halua. Asiakkaan toimintaa pitäisi helpottaa ja asiakasta auttaa etenkin silloin, kun hän ostaa ohjelmistoa ensimmäistä kertaa.

Toistuvia epävarmuuden lähteitä ovat myös aikataulun ja työvaiheiden hahmottaminen sekä tulevien vaiheiden näkeminen. Tämä osittain juontuu ketterän kehittämisen luonteesta, mutta epävarmuutta on tärkeää pyrkiä minimoimaan. Myös odotusten hallinta ja kommunikaatio ovat sellaisia asioita, joihin pitäisi kiinnittää erityistä huomiota – sillä niissä on helppo epäonnistua.

”Aina ollaan ystävällisiä ja vastaanottavaisia”

Asiakkaamme näkevät Vincitin persoonallisena ja ihmisläheisenä yrityksenä, jossa työntekijät viihtyvät. Toimistollemme on ollut mukava tulla kaiken kuhinan keskelle. Toivonkin, että onnistumme säilyttämään mukavan kokemuksen myös uusissa tiloissamme, jonne muutamme kesällä!

Maria Heikkola

Maria Heikkola

3 kommenttia

sidd sanoo:

There are the great post here jumble puzzle solver it is the most amazing,

Arto Nätkynmäki sanoo:

Meille on uusi tilanne -kappale kuvaa tavattoman hyvin omaa tilannettamme. Ainakin osan henkilöitä kohdalla. Mutta eikön me päästä eteenpäin. Huomenna esim. ohjausryhmässä.

Seppo Kuula sanoo:

Maria, hyvä kirjoitus!

Liity keskusteluun