Ohjelmistokehitys:

Standardizing agile project delivery

5.8.2015 6

People working in big corporations are used to very specific project delivery models. Often the model consists of tens of Powerpoint slides filled with milestones, gates, steering groups and whatnot. It’s not uncommon that the model is only understood by a handful Lue lisää

Vincitin työkalut

1.7.2015 8

Meiltä kysytään usein, mitä työkaluja Vincitillä käytetään. Tämä kirjoitus pyrkii vastaamaan tähän kysymykseen, ja kertomaan lyhyesti työkaluista kertyneitä kokemuksia. Ohjelmistokehityksessä käytettäviä työkaluja en tässä yhteydessä käsittele, sillä ne ovat lähtökohtaisesti vapaasti valittavia ja niiden kirjo on todella laaja. Sähköposti, kalenteri ja Lue lisää

Introducing moron.js – a new ORM for Node.js

A couple of weeks ago I released moron.js – the first public version of a new ORM for Node.js that Vincit has been using internally in various projects during the last year and a half. I started writing my own Lue lisää

5 syytä lisää, miksi softakehityksen ostaminen pelastaa startup-yrityksen

22.6.2015 0

Toivottavasti luit kollegani ja kaimani kirjoituksen, miten softakehityksen ostaminen pelastaa startup-yrityksen. Jatkan listaa vielä viidellä lisäsyyllä, jotka tulevat enemmän liiketoiminnan näkökulmasta. Tonin teksti perustui Headsted-startupin CTO:n kokemuspohjaan, tämä tulee CEO:n ja osin investorin näkövinkkelistä. Keskustelin vastikään Arctic’15-tapahtumassa useamman investorin kanssa ja Lue lisää

Apple WWDC ’15

17.6.2015 0

WWDC mitä missä milloin WWDC on Applen vuosittainen sovelluskehittäjille suunnattu konferenssi, johon pääsee osallistumaan ainoastaan voittamalla arvonnan. Tänä vuonna kävi tuuri ja lähdimme Anssi Kuutin kanssa matkaan. Tässä hieman reissun antia purettuna. Yleiskatsaus  Konferenssi alkoi maanantaina Tim Cookin keynote-puheella, jossa avattiin Lue lisää

5 tapaa pelastaa startup ostamalla softakehitystä

15.6.2015 1

Alihankinta on typerää. Uskoin näin syvästi sydämeni pohjasta. Erityisesti ulkopuolisen ohjelmistokehityksen ostamisesta tuli ensiksi mieleeni suuret mutapallot, joita tuottaa kasvoton lauma elbonialaisia koodareita. Ennen kaikkea ohjelmistotyöstä maksaminen tuntui suurelta rahan tuhlaukselta, mikä on startupille suurin mahdollinen synti. Näistä syistä, kun Lue lisää

Ketterä arkkitehtuurisuunnittelu on jatkuva prosessi

Vaikka ketterät ohjelmistokehitysmenetelmät auttavat ratkaisemaan asiakkaan todelliset ongelmat, niiden vaikutus ei ole ollut pelkästään positiivinen. Yksi ketterien menetelmien negatiivisista seurauksista on se, että etukäteen suoritettava tekninen suunnittelu on korvattu JIT (Just in time)-arkkitehtuurilla, jossa ohjelmiston arkkitehtuuriin liittyvät ratkaisut tehdään mahdollisimman Lue lisää

Oppiminen ohjelmistoprojektissa on joukkuelaji

20.4.2015 0

Yksi ketterän ohjelmistokehityksen tärkeimmistä, mutta usein myös laiminlyödyimmistä, periaatteista on jatkuva parantaminen. Sovelluskehityksen ja tuotteen hiomisen lisäksi myös toimintatavat täytyy pitää jatkuvasti kriittisen tarkastelun kohteena. Projektin alussa sovitut käytänteet eivät välttämättä palvele enää ollenkaan julkaisun lähestyessä. Voi tulla erittäin kalliiksi, jos tähän Lue lisää

Miten asiakas hurmataan?

30.3.2015 0

Työskentelen ohjelmistokehityksen asiantuntijayritys Vincit Oy:n asiakkuusjohtajana. Työssäni kuulen usein asiakkaidemme perusteluja sille, miksi sovelluksen tai tietojärjestelmän toimittajaksi on valittu juurikin Vincit. Lisäksi kuulen värikkäitäkin kertomuksia siitä, mitä osa toimialamme yrityksistä tekee väärin kohdatessaan asiakkaan. Näistä treffitarinoista syntyisi lennokas kirja jos toinenkin.  Kirjani julkaisujuhlia Lue lisää

Vincit Teatime 2015 Esitykset

18.3.2015 0

Vincitin oma ATK-seminaari Vincit Teatime järjestettiin Tampereella 3.3. ja Helsingissä 17.3. Molemmissa tapahtumissa oli toista sataa aktiivista osallistujaa. Linkit esitysten materiaaliin: Case ZenRobotics: JavaScriptin äärirajoilla – Vincit toteutti ZenRoboticsille jätteenkäsittelyrobottien 3D visualisoinnin. Pääteknologiat olivat WebGL, WebSocket, Web Workers ja TypeScript. Lue lisää

4 of 16«...23456...10...»